۳۱ شهریور ۱۴۰۳

شاهزاده رضا پهلوی روز جمعه ۳۰ شهریور طی سخنانی در نشست شورای «اسرائیلی- آمریکایی» در واشنگتن با مرتبط دانستن کشتار معترضان ایرانی در سال ۱۴۰۱ و حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل گفت: «مجرم در هر دو مورد، جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای» است.

او در این سخنرانی با اشاره به گذشت تنها چند روز از سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز اعتراضات مردمی در ایران و باقیماندن تنها چند روز به سالگرد حمله «تروریستی» حماس به اسرائیل افزود: « تنها راه برقراری صلح بین ایران و آمریکا و اسرائیل و اعراب انداختن جمهوری اسلامی به زباله‌دان تاریخ است.»

شاهزاده رضا پهلوی خطاب به اسرائیلی‌ها گفت: «جمهوری اسلامی پیش از اینکه به سراغ شما بیاید، به سراغ ایران ما آمد. اکنون برای حل این مشکل، کنار هم ایستادن کافی نیست، وقت عمل کردن است. باید کمپینی شکل بگیرد تا جمهوری اسلامی را برای همیشه نابود کند. کمپینی که آورنده صلح برای آمریکا، اسرائیل، کشورهای عرب و ایران باشد.»

او همچنین تصریح کرد: «مردم ایران موضعشان را روشن کرده‌اند، آنها هر روز با جمهوری اسلامی می‌جنگند، آنهم بدون هیچ حمایتی از دنیای بیرون. آنها نه فقط برای آزادی خودشان بلکه برای آزادی خاورمیانه و دنیا از شر این رژیم می‌جنگند. وقتی مردم ایران چنین فداکاری انجام می‌دهند آنها را تنها نگذارید.»

فرزند پادشاه فقید ایران خواستار پایان مماشات با جمهوری اسلامی شد و خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی به سربازان آمریکایی و غیرنظامیان اسرائیلی موشک پرتاب می‌کند و به چشمان معترضان ایرانی گلوله شلیک می‌کند. جای هیچ مماشاتی با رژیم ایران نباید گذاشت. مردم ایران از درد مردم اسرائیل آگاه هستند و در کنار آنها ایستاده‌اند.»

او با ارائه پیشنهاد ارتقای «پیمان ابراهیم» به «پیمان کوروش» گفت: « من از همین جا اعلام آمادگی می‌کنم برای ایجاد کمپینی فعال با دو کشور امریکا و اسرائیل آماده‌ام و برای موفقیت این کمپین دست دوستی و همیاری می‌دهم.»

نشست شورای «اسرائیلی- آمریکایی» روز جمعه در واشنگتن افتتاح شد و به مدت سه روز ادامه می‌یابد. در این گردهم‌آیی، سیاستمداران و سیاست‌گذاران روابط آمریکا و اسرائیل و آخرین تحولات دو کشور را بررسی می‌کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق ایالات متحده و نامزد انتخابات پیش روی آمریکا نیز از دیگران سخنرانان مراسم آغازین این نشست بود.