۱۷ شهریور ۱۴۰۳ – ۷ سپتامبر ۲۰۲۴

دیک چنی، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و از جمهوریخواهان کهنه کار، تایید کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر به کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات رای خواهد داد.

آقای چنی در بیانیه‌ای به شدت از دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان انتقاد کرده و گفته است که دیگر هرگز نمی‌توان به دونالد ترامپ اعتماد کرد.

او که به عنوان شخصیتی تاثیرگذار در دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ شناخته می‌شود در بیانیه‌ای درباره دونالد ترامپ گفته است که «هیچ فردی تا این حد برای جمهوریخواهان خطرناک‌تر از دونالد ترامپ، نامزد فعلی این حزب نبوده است.»

پیش‌تر لیز چنی دختر دیک چنی و از قانونگذاران سابق جمهوری‌خواه گفته بود که پدرش قصد دارد در انتخابات آتی از نامزد دموکرات‌ها حمایت کند.

دختر آقای چنی هم پیش‌تر حمایت خود را از خانم هریس اعلام کرده بود.

آقای چنی گفته است: «دونالد ترامپ سعی کرد که انتخابات گذشته را با دروغ و خشونت تصاحب کند و به خاطر همه این دلایل رای خود را به کامالا هریس خواهم داد.»

او در بیانیه‌اش افزوده: «به عنوان یک شهروند، هریک از ما وظیفه داریم برای دفاع از قانون اساسی، کشور را بر گرایش‌های حزبی ترجیح دهیم.»

این اظهارات آقای چنی با استقبال تیم انتخاباتی خانم هریس روبرو شده است.

کمپین انتخاباتی خانم هریس گفته است که دیک چنی به جنبش روبه رشد جمهوری‌خواهانی پیوسته که با حمایت از هریس کشور را بر حزب ترجیح می‌دهند.

رئیس کمپین انتخاباتی کامالا هریس هم گفته است که او «به حمایت آقای چنی افتخار می‌کند و شجاعت او را در اولویت دادن به کشوردرمقابل گرایش‌های حزبی تحسین می‌کند.»

دونالد ترامپ هم روز گذشته در پیامی در شبکه‌های اجتماعی چنی را یک «رینو» (RINO) بی‌اهمیت نامید. این اصطلاحی است که او برای جمهوری‌خواهانی به کار می‌برد که به او وفادار نیستند. این عبارت مخفف اصطلاح «فقط به طور اسمی جمهوری‌خواه» (Republicans in Name Only) است.

جمهوری‌خواهانی که از هریس حمایت می‌کنند

ماه گذشته هم بیش از ۲۰۰ جمهوری‌خواه که سابقه کار برای روسای جمهوری جورج بوش پدر و پسر یا سناتور جان مک کین و سناتور میت رامنی را داشته‌اند، حمایت خود را از کامالا هریس اعلام کردند و هشدار دادند که «دموکراسی با یک دوره دیگر از ریاست جمهوری دونالد ترامپ به طور غیرقابل بازگشتی به خطر خواهد افتاد.»

این گروه در نامه‌ای گفته بودند که «ما اختلافات ایدئولوژیک زیادی با معاون رئیس جمهور خانم هریس داریم اما جایگزین قابل دفاع دیگری وجود ندارد.»

این گروه که نامه مشابهی در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده بودند، اظهار داشتند که چهار سال دیگر از «رهبری آشفته ترامپ به مردم عادی آسیب خواهد رساند و نهادهای ما را تضعیف خواهد کرد.»

در سال ۲۰۲۰ هم شماری از جمهوری‌خواهان حاضر به حمایت از دونالد ترامپ نشدند و برخی از جمهوری‌خواهان برجسته همچون کالین پاول، وزیر خارجه در دوران جورج بوش، از جو بایدن اعلام حمایت کردند.