خبرگزاری هرانا – امروز چهارشنبه هفدهم مردادماه، حکم بیست و دو زندانی که پیشتر از بابت جرائم غیر سیاسی از جمله قتل، جرائم مرتبط با مواد مخدر و تجاوز به اعدام محکوم شده بودند، در زندان قزلحصار کرج به اجرا در آمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز، بیست و دو زندانی در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.

هویت شش تن از این زندانیان که از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، اسماعیل شرفی، محمد غلامی، عبدلله شهنوازی، شهاب ملکی، رسول (فامیلی نامشخص) و (نام کوچک نامشخص) قنبری، توسط هرانا احراز شده است.

هفت تن از این زندانیان پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر، چهار زندانی از بابت اتهام قتل، سه زندانی تبعه کشور افغانستان از بابت اتهام تجاوز و ورود به عنف و یک زندانی با اتهام نامشخص، توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند.

بر اساس گزارشات دریافتی هرانا، از میان زندانیان اعدام شده، هفت تن سنی مذهب هستند.

این زندانیان در روزهای گذشته، جهت اجرای حکم اعدام به سلول های انفرادی زندان قزلحصار کرج منتقل شده بودند. هرانا روز گذشته گزارشی از خطر قریب الوقوع اعدام این ۲۲ زندانی را منتشر کرده بود.

جزئیات بیشتر در این رابطه توسط هرانا در دست بررسی است.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانیان توسط مسئولین زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.