دو مجری تلویزیونی روی نقشه ترکیه مناطقی را نشان می‌دهند

منبع تصویر،CNN TURK

توضیح تصویر،انتخابات آتی در شمال سوریه با انتقاد گسترده در محافل ترکیه روبرو شده است

  • نویسنده,بخش مانیتورینگ
  • شغل,بی‌بی‌سی

رسانه‌ها و تحلیلگران ترکیه درباره برگزاری انتخابات محلی در شمال شرق سوریه هشدار داده‌اند که بر اساس گزارش‌ها از سوی گروه‌های کرد برنامه‌ریزی شده است. بسیاری از آنها می‌گویند این رای‌گیری می‌تواند به اعلام تشکیل دولت مستقل از سوی یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ)منجر شود که عمدتا متشکل از کردهای سوریه است.

برنامه‌ برگزاری انتخابات در این منطقه پس از آن مطرح شد که نهاد قانونگذاری «اداره خودمختار شمال و شرق سوریه» قانون انتخابات جدید را در ماه آوریل تصویب کرد.

شورای امنیت ملی ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور، در روز ۲۸ مه اعلام کرد که ترکیه اجازه نخواهد داد که یک «امر انجام‌شده» – که ظاهرا به انتخابات برنامه‌ریزی‌شده اشاره دارد- امنیت ملی ترکیه و تمامیت ارضی همسایگانش را نقض کند.

این شورا گفت: «حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و یگان‌های مدافع خلق، که سرزمین‌های غصب‌شده در عراق و سوریه را به لانه تروریستی تبدیل کرده‌اند، به طور کامل نابود خواهند شد.»

دولت باحچلی، رهبر حزب حرکت ملی ترکیه و متحد اردوغان، این برنامه‌ها را «تلاشی برای برگزاری انتخابات غیرقانونی» توصیف کرد و از آنکارا خواست که با همراهی دولت سوریه یک عملیات مشترک نظامی علیه ی‌پ‌گ آغاز کند.