نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل که در زندان محبوس است، از مردم خواست تا “برای همراهی به منظور توقف هرگونه آزار جنسی حکومت علیه معترضان”، به “اولین کارزار هم صدایی علیه تعرض و آزار جنسی” بپیوندند.

نرگس محمدی برندۀ جایزه نوبل صلح © نرگس محمدی

بیانیه این کارزار که با عنوان “شاهدان روایت کنند و مردم قضاوت”، روز سه‌شنبه در صفحه منتسب به نرگس محمدی در اینستاگرام  نیز منتشر شد، ضمن بیان اینکه تجاوز و تعرض جنسی می‌تواند توسط رژیمهای سیاسی به عنوان “ابزاری ویرانگر” جهت سرکوب مورد استفاده قرار گیرد، به “استفاده هولناک” از این ابزار در تاریخ معاصر ایران، از جمله در آزار جنسی زندانیان و بازداشت‌شدگان در “فاجعه کهریزک” در دهه ۶۰، اشاره کرده و تصریح می‌کند:

از سویی هیچگاه دیده نشده آمران و عاملان چنین فجایع

نرگس محمدی برندۀ جایزه نوبل صلح

ن “سه بار، تنها برای روایتگری آزار در دادگاه محکوم شده” و روز شنبه، برای چهارمین مرتبه به همین دلیل محاکمه‌ خواهد شد، تعرض، تجاوز و اذیت و آزار جنسی را “ابزار شکنجه، تهدید و اعتراف گیری” در دست حکومتی خواند که “سعی در عقب راندن جنبش های اعتراضی مردمی و خانه نشین کردن معترضان دارد”.

 انسانی در پیشگاه ملت ایران محاکمه شوند. درحالی که روایتگران و افشاکنندگان آزار جنسی همواره محاکمه و مجازات شده‌اند. مجازات روایتگران خود نشان از اراده برای به سکوت کشاندن همه کسانی دارد که آسیب‌دیدگان و بازماندگان اینگونه از سرکوب هستند و قطعا تعداد نامعلومی به همین دلیل لب به سخن نگشوده‌اند. همین طور نشان دهنده عدم استقلال سیستم قضایی در جمهوری اسلامی است.

این بیانیه در ادامه ضمن اشاره به اینکه نرگس محمدی، پیش

از ای

دادگاهی که شاهدان می‌توانند روایت کنند و مردم می‌توانند قضاوت کنند

جلسه محاکمه نرگس محمدی برای رسیدگی به اتهام “تشویش اذهان عمومی”-به علت اعتراض و افشاگری او درباره آزار و تعرض جنسی به زنان زندانی و بازداشت شده- قرار است ۱۹ خرداد در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب برگزار شود.

٣‬٦‬ نفر از زنان زندانی سیاسی- عقیدتی در نامه‌ای که روز دوشنبه به دفتر بند زنان زندان‌ اوین تحویل داده شد خواهان برگزاری محاکمه نرگس محمدی “به صورت علنی و با حضور شاهدان و راویان آزار و تعرض جنسی و رسانه‌های مستقل”، شده بودند.