سازمان جهانی مهاجرت می‌گوید که شمار افرادی که در سودان به دلیل جنگ داخلی، آواره شده‌اند، به زودی از مرز ۱۰ میلیون تن عبور می‌کند. به گفته مسئولان این سازمان، بیش از نیمی از آوارگان داخلی، زنان هستند، درحالی که یک چهارم دیگر را کودکان زیر پنج‌سال تشکیل می‌دهند.

منطقه مرزی سودان و چاد، گاری‌ها درحال انتقال وسایل مردم سودانی که از درگیری در منطقه دارفور فرار کرده‌اند، ۴ اوت ۲۰۲۳
منطقه مرزی سودان و چاد، گاری‌ها درحال انتقال وسایل مردم سودانی که از درگیری در منطقه دارفور فرار کرده‌اند، ۴ اوت ۲۰۲۳ REUTERS – ZOHRA BENSEMRA

از ماه آوریل/اپریل سال ۲۰۲۳ بدین‌سو، سودان در آتش‌ جنگ داخلی که سبب جرقه خوردن خون‌ریزی‌های قومی در این کشور شده، می‌سوزد.

اینک، محمد رفعت، مسئول محلی سازمان جهانی مهاجرت می‌گوید که «مردم سودان چقدر رنج و تلفات جانی را متحمل شوند تا جهان متوجه شود؟ آیا برای درخواست اقدام فوری جهانی، ۱۰ میلیون آواره داخلی کافی نیست؟»

جنگ در ماه آوریل در شهر خارطوم، پایتخت سودان جرقه خورد و سریع در سراسر کشور گسترش یافت. این جنگ همچنان سبب شعله‌ور شدن جنگ‌های قومی و تصفیه‌سازی قومی در منطقه «دارفور» در جنوب سودان شده است.

به بنیاد آمارها، تاکنون بیش از ۱۲ میلیون درپی این جنگ آواره شده‌اند که بیش از ۲ میلیون آن به کشورهای همسایه چون مصر و چاد فرار کرده‌اند.