امارت اسلامی در حالی‌که در باره حکومت فراگیر چیزی نگفته؛ اما می‌افزاید که کابل خواهان داشتن روابط خوب با تمامی کشورهای جهان است.

تصویر بندانگشتی

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در تازه‌ترین سخنان خود تعامل با امارت اسلامی را مهم خوانده و اما بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان نیز تاکید ورزیده است.

آقای پوتین هم‌چنان گفته است که روسیه باید اطمینان حاصل کند که توافق‌ها در سطح ملل متحد به‌شمول مساله‌ی حکومت فراگیر در افغانستان اجرایی است.

به گفته‌ی رییس‌جمهور روسیه، امنیت و ثبات در افغانستان در مقایسه به فرصت‌های اقتصادی برای روسیه و ازبیکستان اهمیت فراوان دارد.

ولادیمیر پوتین در این باره گفته است: «امنیت و ثبات در افغانستان نسبت به فرصت‌های اقتصادی برای ما و ازبیکستان مهم است. طالبان به وعده‌های خود در باره حکومت فراگیر با اشتراک تمام اقوام و گروه‌های سیاسی عمل کنند.»

رییس‌جمهور روسیه در ادامه در یپوند به برقراری روابط با امارت اسلامی گفته است: «مشکلاتی در افغانستان وجود دارند که همه آن را می‌دانند، اما ما باید به‌گونه‌ی با دولت کنونی روابط برقرار کنیم. طالبان کسانی هستند که کشور را اداره می‌کنند، امروز آنان در افغانستان قدرت دارند، ما باید از واقعیت‌ها پیروی کنیم و به این ترتیب روابط خود را ایجاد کنیم.»

با این حال امارت اسلامی در حالی‌که در باره حکومت فراگیر چیزی نگفته؛ اما می‌افزاید که کابل خواهان داشتن روابط خوب با تمامی کشورهای جهان است.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی به طلوع‌نیوز گفت: «واقعیت امر که با امارت اسلامی افغانستان تعاملات رسمی آغاز شود و این راه نجات برای همه است. ما پربلم‌ها (مشکلات) را از لحاظ تحریم‌ها و فشارها نمی‌توانیم حل کنیم.»

امارت اسلامی پیش از این بارها گفته است که در حکومت کنونی تمامی اقوام شامل اند.

ولادیمیر پوتین در حالی بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرده که برخی مقام‌های روس در هفته‌های پسین گفته‌اند که خذف نام طالبان را از فهرست گروه‌های هراس‌افگن بررسی می‌کنند.