علی ناظر: اگر این خبر تا حدود زیادی درست باشد، معنای آن برای ایران اینست که آمریکا می تواند از فضای عربستان برای حمله به ایران در دفاع از اسرائیل اقدام کند. به این جملات توجه کنیم: «در ازای تعهد آمریکا به کمک در دفاع از عربستان سعودی در برابر حملات احتمالی، واشنگتن اجازه دسترسی به خاک و حریم هوایی عربستان را در حفاظت از منافع آمریکا و شرکای منطقه ای می یابد.»

 

تهران – ایرنا – روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از مقام های آمریکایی و عربستانی مدعی شد که دولت بایدن با هدف ترغیب ریاض و تل آویو به برقراری روابط دیپلماتیک، به نهایی کردن معاهده ای با عربستان سعودی نزدیک شده که بر اساس آن واشنگتن به دفاع از این کشور نفت‌خیز متعهد می شود.

یه گزارش ایرنا، این روزنامه گزارش داد که این توافق احتمالی بخشی از یک بسته گسترده‌تر است که شامل یک پیمان هسته‌ای غیرنظامی بین آمریکا و عربستان سعودی، گام هایی در جهت ایجاد یک کشور فلسطینی و پایان دادن به جنگ در غزه است.

تصویب این معاهده، که به گفته وال استریت ژورنال “توافقنامه اتحاد راهبردی” شناخته می شود، مستلزم کسب آراء موافق دو سوم سناتورهای آمریکایی است. موضوعی که دستیابی به آن دشوار است مگر آنکه به عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان گره بخورد.

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی و سعودی نوشت: پیش‌نویس این معاهده تا حدی براساس پیمان امنیتی دوجانبه واشنگتن و توکیو طراحی شده است.

این رسانه به نقل از پیش نویس این معاهده گزارش داد که در ازای تعهد آمریکا به کمک در دفاع از عربستان سعودی در برابر حملات احتمالی، واشنگتن اجازه دسترسی به خاک و حریم هوایی عربستان را در حفاظت از منافع آمریکا و شرکای منطقه ای می یابد.

این روزنامه به نقل از مقام های آگاه نوشت که از جمله اهداف این معاهده، نزدیک‌تر کردن عربستان به آمریکا از طریق بازداشتن چین از احداث پایگاه در این کشور یا پیگیری همکاری های امنیتی با ریاض خواهد بود.