۳۰ دقیقه پیش

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، اسحاق هرتسوگ روز دوشنبه ۲۵ تیرماه در دیدار با دیوید لمی که در نخستین سفر خارجی در مقام وزیر خارجه بریتانیا، به اورشلیم و کرانه باختری سفر کرده است، گفت که اسرائیل با این «امپراتوری شیطانی که می‌خواهد ثبات جهان را مختل کند و به سوی دستیابی به بمب گام‌های شتابان برمی‌دارد و تجارت جهانی را تضعیف می‌کند، می‌جنگد».

به گفته او، اسرائیل «ملتی است که به‌دنبال صلح بوده» و معتقد است که «باید با همسایگان به صلح برسد».

اسرائیل از دولت‎‌های محافظه‌کار بریتانیا که تا پیش از انتخابات دو هفته پیش آن کشور قدرت را در دست داشتند، خواسته بود که سپاه پاسداران را در فهرست تروریستی قرار دهد.

گاردین هفته گذشته به نقل از دیوید لمی و مقامات دولت جدید لندن نوشت تروریستی نامیدن سپاه مستلزم بررسی‌های بیشتری است به‌ویژه که که یک مهره «اصلاح‌طلب» در ایران به ریاست‌جمهوری رسیده است.

وزیر خارجه اسرائیل اما گفته است که تنها راه درک تغییر در پی انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ایران، تروریستی نامیدن سپاه پاسداران و افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است.

«آزادی گروگان‌های اسرائیلی از غزه، یک موضوع کلیدی است»

اسحاق هرتسوگ در دیدار با دیوید لمی همچنین گفت که کشورش به تلاش «خستگی‌ناپذیر» برای بازگرداندن شهروندان اسرائیلی که ربوده شده و گروگان گروه افراطی حماس در غزه هستند، ادامه می‌دهد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی با ماهیت تروریستی شناخته شده است.

رئیس‌جمهور اسرائیل افزود گروگان‌های ما «در شرایط وحشتناکی» به‌سر می‌برند و جان‌شان در خطر واقعی است و آزادی آن‌ها برای اسرائیل موضوعی کلیدی به شمار می‌رود.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند، دیوید لمی با زدن روبان زردی که به نماد جنبش کوشش برای آزادی شهروندان ربوده شده اسرائیلی تبدیل شده، با رئیس‌جمهور اسرائیل دیدار کرد.

محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس

بیشتر در این باره:

حماس می‌گوید محمد ضیف از حمله «جان سالم به‌در برده است»

او در دیدار با اسحاق هرتسوگ خواهان «پایان رنج» و «تلفات غیر قابل تحمل در غزه» شد.

میخال هرتسوگ، همسر رئیس‌جمهور اسرائیل، نیز در دیدار با وزیر خارجه بریتانیا موضوع خشونت جنسی اعضای حماس با زنان و دختران اسرائیلی را مطرح کرد.

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، نیز در دیدار با همتای بریتانیایی خود تاکید کرد تا آزادی شهروندان ربوده‌شده اسرائیلی آتش‌بسی در کار نخواهد بود.

جنگ ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس ۲۸۳ روز است که جریان دارد.

بریتانیا در پاییز سال ۱۴۰۰ کل گروه حماس را رسماً در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

آقای لمی روز یکشنبه عملکرد حماس در ارتباط با ربودن شهروندان اسرائیل را «رویکردی ظالمانه» نامید.

او در دیدار با بنیامین نتانیاهو خواهان توقف فوری درگیری‌ها شد.

اعضای خانواده تمیر آدار، یک شهروند اسرائیلی که در حمله غافلگیرانه حماس روز ۱۵ مهر پارسال به اسرائیل در کیبوتص «نیر عوز» کشته شد و اعضای حماس جسد او را برای معامله احتمالی به غزه ربودند، با دیوید لمی دیدار کردند.

به نوشته تایمز اسرائیل، حزب کارگر تا پیش از دستیابی به قدرت، مانند دولت وقت محافظه‌کار، از لزوم آتش‌بس فوری در جنگ غزه سخنی نگفته و عباراتی مانند «وقفه بشردوستانه» را به کار می‌برد.

حزب کارگر یک روز پیش از انتخابات پارلمانی، در منشور انتخاباتی خود سپاه پاسداران را به عنوان یک «سازمان متخاصم» توصیف کرد

بیشتر در این باره:

گاردین: حزب کارگر در تروریستی اعلام کردن سپاه شتاب نمی‌کند

اما کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، در تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو با او برای بیان تبریک پیروزی‌اش در انتخابات بریتانیا، گفت آتش‌بس یک نیاز فوری است.

وزیر خارجه بریتانیا روز یکشنبه در رام‌الله نیز با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و محمد مصطفی، نخست‌وزیر این حکومت دیدار کرد و خواهان انجام اصلاحاتی در این تشکیلات شد.

او با حمایت از راهکار دو کشوری (تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل) شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در کرانه باختری را «غیرقانونی» و برای راهکار دو کشوری «زیان‌بار» خواند.

دیوید لمی در شرایطی به منطقه سفر کرده که سرنوشت مذاکرات غیر مستقیم این گروه و اسرائیل با میانجی‌گری قطر، مصر و آمریکا برای دستیابی به آتش‌بس و معامله تبادل افراد و آینده غزه مبهم است.

همزمان با ورود وزیر خارجه بریتانیا به منطقه، لندن از افزایش کمک به غزه خبر داد. دیوید لمی غزه را یک منطقه گرسنه‌زده و محاصره‌شده‌ نامید.

اعضای حماس روز یکشنبه اظهارات متفاوتی در مورد سرنوشت مذاکرات بیان کردند.

برخی از مهره‌های شناخته شده حماس گفتند مذاکرات به‌دلیل رویکرد اسرائیل متوقف شده اما برخی دیگر بر ادامه آمادگی حماس برای گفت‌وگو تأکید کردند.

پیش از اعلام «توقف مذاکرات»، اسرائیل روز شنبه منطقه المواصی در حومه خان‌یونس را با هدف کشتن محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس، هدف حمله هوایی قرار داد.

اسرائیل و حماس تأیید کردند که حمله شنبه به مرگ رافع سلامه، فرمانده تیپ حماس در خان‌یونس منجر شده است.

حماس کشته شدن محمد ضیف را تکذیب و ارتش اسرائیل اعلام کرد سرنوشت ضیف را همچنان دنبال می‌کند.

با استفاده از تایمز اسرائیل، یدیعوت آحرونوت و خبرگزاری فرانسه/ف.ر/ک.ر