۲۴/تیر/۱۴۰۳

شهنام عرشی روز یک‌شنبه ۲۴ تیرماه با بیان اینکه اکنون مبارزه با این پشه «حداقل در ۸۷ نقطهٔ کشور» در جریان است، به خبرگزاری ایسنا‌ گفت همه‌‌گیری ایجادشده از گونهٔ مصری این پشه مانند اپیدمی اخیر در کشور بنگلادش «می‌تواند انفجاری باشد».

آقای عرشی در ادامه گفت: «پشه آئدس چهار بیماری تب دنگی، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا را ایجاد می‌کند که در حال حاضر هیچ‌کدام از این بیماری ها واکسن و درمان قطعی ندارند.»

او در ادامه با اشاره به تفاوت این پشه با پشه آنوفل که عامل انتقال مالاریا است، گفت در حالی که پشه مالاریا شب‌ها و در منزل خونخواری می‌کند، پشه آئدس در روز و خارج از منزل فعالیت دارد که این مسئله «عامل همه‌گیری انفجاری این پشه است».

مارس ۲۰۲۴، افراد مشکوک به تب دنگی در مرکز سلامت در ریودوژانیرو، برزیل

بیشتر در این باره:

هشدار درباره احتمال «همه‌گیری» تب دنگی در ایران

این مقام وزارت بهداشت در ادامه اعلام کرد: «آئدس استان‌های جنوبی کشور، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان را آلوده کرده است. در شمال کشور نیز استان گیلان آلوده شده و استان‌های مازندران و گلستان احتمال قریب به یقین آلوده می‌شوند.»

او همچنین از شیوع دوباره مالاریا بر اثر ورود پشهٔ آنوفل به ایران در سه سال اخیر خبر داده و گفته که عامل پخش این بیماری در برخی استان‌های ایران «تغییرات اقلیمی» است.

تب دنگی که به «تب استخوان‌شکن» نیز معروف است دارای علائمی چون تب بالا، سردرد، درد بدن، درد پشت چشم، تهوع، استفراغ، دل‌درد و بثورات پوستی می‌شود.

استفاده از اسپری یا قلم ضد حشرات، سکونت در مکان‌های مسقف با تور، استفاده از لباس‌های روشن، بلند و گشادی، پوشاندن پاهان و مراجعه به پزشک در صورت بروز علائم شدید بیماری از جمله مواردی است که وزارت بهداشت برای پیشگیری و درمان در این زمینه توصیه کرده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند ویروس تب دنگی در ماه‌های اخیر در سراسر جهان و در قاره آمریکا شیوع پیدا کرده و برخی از کشورها رکورد سالانه موارد ابتلا به ویروس دنگی را شکسته‌اند.

مرکز اروپایی کنترل و پیش‌گیری بیماری اعلام کرده که از ابتدای سال ۲۰۲۴ نیز موارد ابتلا در دنیا به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده و از این میزان بیش از ۵۰۰۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

یک مأمور امدادی در حال ضدعفونی خیابانی در جاکارتا با هدف مقابله با پشه‌های ناقل تب دنگی

بیشتر در این باره:

نقش تغییرات آب و هوایی در افزایش بی‌سابقهٔ موارد تب دنگی