متهمان پرونده آتش سوزی زندان اوین مجموعا به ۲۶۵ سال حبس و بیش از ۵ هزار ضربه شلاق محکوم شدند

خبرگزاری هرانا – چهل متهم پرونده موسوم به آتش سوزی زندان اوین، توسط شعبه ۱۱۴۸ دادگاه کیفری دو تهران مجموعا به ۲۶۵ سال حبس، ۵۰۳۲ ضربه شلاق، دیه یک انسان کامل و مجازاتهای تکمیلی محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهل متهم پرونده موسوم به آتش سوزی زندان اوین به حبس، شلاق و دیه محکوم شدند.

بر اساس حکمی که توسط شعبه ۱۱۴۸ دادگاه کیفری دو تهران به ریاست جبار جوادی رمی صادر و به این زندانیان ابلاغ شده، مجید روشن نژاد، لقمان امین پور، میثم دهبان زاده، محمد حسین مرادیان، سینا میرزایی، مسعود حسین زاده، رضا حاجی، محمد سبحان موذن زاده، ایوب امامی زاده، نیما محمدی، علیرضا اسلمی، حمیدرضا ناظر، امیرحسین یوسفوند، میثم مرادیان، احمدرضا کونانی، سبحان حیات پور، ساسان زمانی، رضا سلمان زاده، حسین بهزادی، محمد گراوند، سید محمد حسین موسوی، قاسم محمدی، عرفان ظریف ابن کاظم، جلال نصرالهی، غلامحسن هاشمی سیاوشانی، مسعود پرچمی، حسن ملکشاهی، محمد علی دلخواسته، سعید خداپور، سید میلاد ابوالوفایی، اشکان کافی، علیرضا والی، محمد خان میرزایی، کامران نادعلی، امید آستانه، علیرضا نظری، رحمان علیپور، سید علی موسوی، مجید کریمی و علی صادقی شیرسوار از بابت اتهاماتی از جمله تخریب اموال، اخلال در نظم زندان، سرپیچی و تمرد از دستور مامورین و قتل شبه عمد مجموعا به ۲۶۵ سال حبس، ۵۰۳۲ ضربه شلاق، دیه انسان و خروج از ایران محکوم شدند.

در ادامه جزییات احکام صادره را بخوانید.

مجید روشن نژاد، لقمان امین پور، میثم دهبان زاده، سینا میرزایی، محمد سبحان موذن زاده، ایوب امامی زاده، احمدرضا کونانی، ساسان زمانی، محمد گراوند، سعید خداپور و علیرضا والی هر کدام از بابت اتهام تخریب اموال به شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، از بابت اتهام اخلال در نظم زندان شانزده ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و از بابت اتهام سرپیچی و تمرد از دستور مامورین به شانزده ماه حبس، مجموعا به بیست سال و هفت ماه حبس و ۱۶۲۸ ضربه شلاق محکوم شدند.

همچنین، محمد حسین مرادیان، مسعود حسین زاده، رضا حاجی، نیما محمدی، علیرضا اسلمی، امیرحسین یوسفوند، میثم مرادیان، سبحان حیات پور، رضا سلمان زاده و سید محمد حسین موسوی هر کدام از بابت اتهام تخریب اموال به پنج سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، از بابت اتهام اخلال در نظم زندان یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و از بابت اتهام سرپیچی و تمرد از دستور مامورین به یک سال حبس، مجموعا به ۷۰ سال حبس و ۱۴۸۰ ضربه شلاق محکوم شدند. از بین این افراد نیما محمدی و علیرضا اسلمی به عنوان مجارت تکمیلی به اخراج از ایران نیز محکوم شدند. تاکنون از تابعیت این دو زندانی اطلاعی حاصل نشده است.

پنج متهم این پرونده نیز که با اتهام قتل شبه عمد مواجه شده اند نیز احکامی برای آنها صادر شده است. قاسم محمدی، از بابت اتهام تخریب اموال به شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، از بابت اتهام اخلال در نظم زندان شانزده ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و از بابت اتهام سرپیچی و تمرد از دستور مامورین به شانزده ماه حبس و از بابت قتل شبه عمد به پرداخت دیه کامل یک انسان و ۴۰ ماه حبس محکوم شده است. علاوه بر این، عرفان ظریف ابن کاظم، جلال نصرالهی، غلامحسن هاشمی سیاوشانی و مسعود پرچمی، از بابت اتهام تخریب اموال به شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، از بابت اتهام اخلال در نظم زندان شانزده ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و از بابت اتهام سرپیچی و تمرد از دستور مامورین به شانزده ماه حبس و از بابت اتهام قتل شبه عمد به پرداخت یک چهارم دیه کامل یک انسان و ۴۰ ماه حبس محکوم شدند.

حمیدرضا ناظر و حسین بهزادی هر کدام از بابت اتهام تخریب اموال به چهل و دو ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، از بابت اتهام اخلال در نظم زندان یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و از بابت اتهام سرپیچی و تمرد از دستور مامورین به یک سال حبس محکوم شدند.

محمد علی دلخواسته، سید میلاد ابوالوفایی، محمد خان میرزایی، کامران نادعلی، علیرضا نظری، سید علی موسوی و مجید کریمی فتاح آباد هر کدام از بابت اتهام اخلال در نظم زندان به شانزده ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و از بابت اتهام سرپیچی و تمرد از دستور مامورین به شانزده ماه حبس مجموعا به هجده سال و هشت ماه حبس و ۵۱۸ ضربه شلاق محکوم شدند. از سوی دیگر حسن ملکشاهی، اشکان کافی، امید آستانه، رحمان علیپور و علی صادقی شیرسوار هر کدام از بابت اتهام اخلال در نظم زندان یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و از بابت اتهام سرپیچی و تمرد از دستور مامورین به یک سال حبس، مجموعا به ده سال و ۳۷۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد در تاریخ بیست و نهم خردادماه، در شعبه مذکور برگزار شده بود.

لازم به ذکر است، زندانیان مذکور در زندان های تهران بزرگ و قزلحصار در حال تحمل دوران محکومیت از بابت پرونده پیشین خود هستند.

به دنبال آتش سوزی شنبه شب ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ زندان اوین، با شکایت سازمان زندان ها علیه این زندانیان پرونده ای در این رابطه گشوده شده بود.

پیشتر یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این زندانیان به هرانا گفته بود: “قاضی دادگاه در جریان این جلسه از پذیرفتن وکلای متهمین نیز ممانعت به عمل آورده است. رامین صفرنیا، وکیل مدافع میثم دهبان زاده، لقمان امین پور، مجید روشن نژاد و رضا سلمان زاده را که جز متهمین این پرونده بودند را نیز از دادگاه اخراج کرد که این اقدام غیرقانونی قاضی با اعتراض این زندانیان همراه بود. ولی قاضی دادگاه بر اخراج وکیل متهمین از جلسه دادگاه اصرار ورزید و تنها به اخذ مکتوب دفاعیات از متهمین پرونده مبادرت کرد.”

شنبه شب ۲۳ مهر ۱۴۰۱، به دنبال متشنج شدن فضای زندان اوین، آتش بر فراز این زندان روئیت شد و صدای تیراندازی و انفجار به گوش رسید و برخلاف ادعای مسئولان مبنی بر کنترل آتش سوزی و درگیری، صدای تیراندازی تا ساعتها ادامه داشت. در پی این وقایع، شماری از زندانیان مجروح و جانباختند و تعدادی نیز به خارج از این زندان منتقل شدند.

لازم به ذکر است که هرانا پیشتر با انتشار گزارشی به شرح آخرین تحولات در زندان اوین در پی رخداد آتش سوزی در این زندان پرداخته بود.