۲۴/مرداد/۱۴۰۳

محمد ابوالقصمان گواهی تولد فرزندان چهار روزهٔ خود را نشان می‌دهد

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۴ مرداد از غزه گزارش داد این مرد فلسطینی در سردخانه بیمارستان و هنگام تحویل گرفتن اجساد خانواده‌اش، مدارک تولد دوقلوها را که قاعدتاً می‌بایست نماد شادی و زندگی درغزه ویران‌شده باشد، تکان می‌داد و گریه می‌کرد.

محمد ابوالقصمان گفت در راه بازگشت از محل صدور گواهی تولد بود اما ساکنان محل در تماس تلفنی به او گفتند که «نوزادان دوقلو، زنم و مادر زنم کشته شدند و رفتند. به من گفتند که یک گلولهٔ تانک به آپارتمانی که ما در آنجا پناه گرفته بودیم اصابت کرده است.»

او همراه با چند نفر دیگر جنازه‌های کوچک دو نوزاد چهار روزه، پسری به نام آسر و دختری به نام آیسل، را در کفن‌های سفید تحویل گرفته و از سردخانه به داخل خودرویی که در نزدیکی بیمارستان پارک شده بود، منتقل کردند.

یکی از حاضران با صدای بلند برای مرده‌ها دعا می‌خواند و مردم در اطراف و بالکن‌های ساختمان مرکز اورژانس بیمارستان شهدای الاقصی این صحنه دردناک را نظاره می‌کردند.

بیمارستان شهدای الاقصی، واقع در دیرالبلح در نواحی مرکزی نوار غزه، یکی از معدود مراکز درمانی است که هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به دلیل تعداد پرشمار بیماران و مجروحان تحت فشار شدیدی است.

حملات سنگین و پیاپی ارتش اسرائیل در ده ماه گذشته و همین‌طور کمبود شدید دارو، مواد غذایی و آب آشامیدنی، نوار غزه را که از نظر جمعیت یکی از پرتراکم‌ترین نقاط جهان محسوب می‌شود به زانو درآورده است.

خلیل الدقران، یکی از پزشکان بیمارستان شهدای الاقصی گفت: «امرو در تاریخ ثبت شد که ارتش اشغالگر دوقلوهای نوزاد را که هنوز چهار روزه نشده‌اند، همراه با مادر و مادربزرگشان هدف گرفته است.»

ارتش اسرائیل همواره ادعا کرده که تلاش می‌کند از آسیب زدن به غیرنظامیان پرهیز کند و گروه حماس را متهم کرده است که از غیرنظامیان ساکن غزه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

گروه حماس همواره این اتهام را تکذیب کرده است.

حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه در واکنش به حمله غافلگیرانه حماس و سایر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی به جنوب اسرائیل در روز ۱۵ مهر آغاز شد.

براساس آمارهای دولت اسرائیل در حمله شبه‌نظامیان فلسطینی حدود هزار و ۲۰۰ نفر که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند کشته و بیش از ۲۵۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند.

وزارت بهداشت نوار غزه که تحت کنترل حماس است در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرد که بر اثر حملات اسرائیل در ۱۰ ماه گذشته قریب به ۴۰ هزار فلسطینی کشته، ۹۲ هزار نفر دیگر مجروح شده و بخش اعظم ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها در نوار غزه ویران شده‌اند.