کلمان ترم، پژوهشگر فرانسوی مسائل ایران و استادیار دانشگاه “پُل والری” در “مونپلیه” در گفتگو با سایت اینترنتی Les clés du Moyen-Orient گفته است : برای رژیم اسلامی ایران مسئلۀ فلسطین فرصتی برای تشدید سرکوب در داخل و توجیه ضعف‌ها و کمبودهای خود در زمینۀ حقوق بشر است. او گفته است که برای رژیم اسلامی ایران جنگ غزه ابزاری برای بقای حکومت برغم مخالفت گستردۀ مردم با سیاست‌های داخلی رژیم اسلامی است. وجود تنش نظامی در خاورمیانه به سود رژیم اسلامی است، زیرا، با این وسیله حکومت ایران سرکوب در داخل را توجیه می کند.

کلمان ترم، پژوهشگر فرانسوی مسائل ایران و استادیار دانشگاه “پُل والری” در “مونپلیه” گفته است که با قتل اسماعیل هنیه در تهران، جمهوری اسلامی ایران با یک چالش، یک معضل بزرگ روبرو شده است : از یک طرف، حفظ خط ایدئولوژیک جمهوری اسلامی، یعنی نابودی اسرائیل، و از طرف دیگر تضمین بقا و موجودیت خود رژیم اسلامی در ایران.

پژوهشگر فرانسوی در توضیح عدم واکنش رژیم ایران به کشته شدن اسماعیل هنیه گفته است که اوضاع در قیاس با ماه های گذشته تغییر کرده است. رژیم اسلامی نیازمند تحکیم موقعیت درونی خود است. مباحث داخلی حکومت حول بقای رژیم و ضعف‌های امنیتی آن شدت گرفته، در حالی که خیزش “زن، زندگی، آزادی” تداوم ایدئولوژی خود حکومت را قویاً زیر سئوال برده است.

به گفتۀ کلمان ترم، ضعف‌های ساختاری سرویس های امنیتی ایران به منشاء نگرانی حکومت تبدیل شده، در حالی که دستگاه امنیتی حکومت اسلامی کانون هزینه‌های هنگفتی از آغاز تأسیس جمهوری اسلامی تاکنون بوده است. پژوهشگر فرانسوی معتقد است که رژیم ایران پیش از دادن پاسخ نظامی به اسرائیل در پی تصفیه دستگاه امنیتی خود برای برطرف کردن ضعف‌های آن در مقابل نفوذ و دخالت خارجی است. به گفتۀ کلمان ترم، رژیم اسلامی نیاز دارد پیش از تشدید تنش‌های منطقه‌ای ضعف‌های سرویس‌های امنیتی خود را محدود و دستگاه امنیتی حکومت را تقویت کند.

کلمان ترم سپس افزوده است که تنها فایدۀ روی کار آمدن مسعود پزشکیان کاهش بحران حقانیت حکومت در پیوند با خیزش “زن، زندگی، آزادی” است. پزشکیان، به گفتۀ کلمان ترم، صرفاً پوششی برای تقویت سرکوب در داخل و مدیریت تنش در خارج است.

کلمان ترم در جای دیگری از سخنانش افزوده است که برای رژیم اسلامی ایران مسئلۀ فلسطین فرصتی برای تشدید سرکوب در داخل و توجیه ضعف‌ها و کمبودهای خود در زمینۀ حقوق بشر است. او گفته است که برای رژیم اسلامی ایران جنگ غزه ابزاری برای بقای حکومت برغم مخالفت گستردۀ مردم با سیاست‌های داخلی رژیم اسلامی است. به این ترتیب، به گفتۀ کلمان ترم، رژیم ایران مسئلۀ فلسطین را برای افکاری عمومی اکثریت ایرانیان از اعتبار ساقط کرده است.

به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی، رژیم ایران با استناد به اوضاع عراق، سوریه، لبنان یا افغانستان طی سال‌های گذشته مردم ایران را دائماً از خطر آشوب و خلاء ناشی از فروپاشی می ترساند و بقای خود را به تداوم این ترس گره زده است. به همین خاطر پژوهشگر فرانسوی تصریح کرده است که وجود تنش نظامی در خاورمیانه به سود رژیم اسلامی است، زیرا، با این وسیله حکومت ایران سرکوب در داخل را توجیه می کند.

او گفته است که رهبران جمهوری اسلامی از فشار خارجی برای سرکوب مردم در داخل کشور تغذیه می کند. کلمان ترم سپس افزوده است که از آغاز خیزش “زن، زندگی، آزادی” رژیم اسلامی ایران از مسئلۀ فلسطین برای بی اعتبار کردن اعتراض های داخلی بهره جسته تا آنجا که این اعتراض‌ها را به اسرائیل نسبت می‌دهد و از این طریق نیز در صفوف اپوزیسیون شکاف ایجاد می‌کند. زیرا، به گفتۀ کلمان ترم، بخشی از اپوزیسیون خارج از کشور طرفدار اسرائیل است، در حالی که جریانات چپ مدافع فلسطین به شمار می روند.