۲ ساعت پیش


جورجا ملونی (راست)، نخست‌وزیر ایتالیا و مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور اسلامی ایران
جورجا ملونی (راست)، نخست‌وزیر ایتالیا و مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور اسلامی ایران

دولت ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که جورجا ملونی، نخست‌وزیر این کشور، در تماس تلفنی از مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، خواسته است تا از تشدید تنش در خاورمیانه اجتناب کند.

دفتر نخست‌وزیر ایتالیا روز پنجشنبه ۱۸ مرداد اعلام کرد خانم ملونی در این تماس بر لزوم جلوگیری از گسترش درگیری‌های جاری در غزه، از جمله با اشاره به لبنان، تأکید کرد و از طرف مقابل خواست راه گفت‌وگو را مجدداً باز کند.

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، در تهران که ساعاتی پس از حمله هدفمند ارتش اسرائیل در کشتن فواد شُکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در ضاحیه بیروت، رخ داد، تأکید رهبر جمهوری اسلامی ایران بر «خون‌خواهی» و وعده‌های دبیرکل حزب‌الله به تلافی، به نگرانی‌ها در منطقه و جهان دامن زده است.

اسماعیل هنیه در ساعات نخستین بامداد دهم مرداد در استراحتگاهش کشته شد. او برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، به تهران رفته بود.

هرچند جمهوری اسلامی و حماس، که از سوی اروپا و آمریکا گروهی تروریستی شناخته می‌شود، اسرائیل را به ترور هنیه متهم کرده‌اند، اما مقام‌های اسرائیلی این اتهام را نپذیرفته‌اند.

همزمان با اوضاع بحرانی منطقه، سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا، روز پنجشنبه در صفحۀ رسمی خود در ایکس (توئیتر سابق) از ورود جنگنده‌های تاکتیکی اف-۲۲ رپتور به خاورمیانه خبر داد.

سنتکام نوشته که جنگنده‌های اف-۲۲ رپتور نیروی هوایی ایالات متحده به عنوان بخشی از تغییر آرایش نظامی در منطقه و به منظور مقابله با تهدیدهای ایران و گروه‌های مورد حمایت آن وارد منطقه شده‌اند.

ایالات متحده پیش‌تر ۱۲ ناو جنگی در خاورمیانه مستقر کرده بود.

از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی که نامی از او برده نشده نوشت که این کشور به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده تا به اسرائیل حمله نکند چرا که در این صورت «ضربه ویرانگری» را متحمل خواهد شد.

این مقام آمریکایی گفته که این هشدار هم به شکل مستقیم و هم از طریق واسطه‌ها به ایران منتقل شده است.

وال‌استریت جورنال به نقل از این مقام افزوده که ایالات متحده پیام روشنی را به ایران ارسال کرده که حمله تلافی‌جویانه به اسرائیل خطر تشدید تنش‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

این مقام آمریکایی همچنین گفته که در پیام‌های ارسالی به ایران تاکید شده که اقدام تلافی‌جویانه برای اقتصاد ایران خطرات جدی دارد و به بی‌ثباتی دولت تازه روی کار آمده منجر خواهد شد.

بیشتر در این باره:

گفت‌وگوی مکرون و پزشکیان؛ ریاض ترور هنیه را «نقض آشکار» حاکمیت ایران دانست

در همین حال علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه ادعا کرد که اسرائیل با کشتن اسماعیل هنیه در تهران ساعاتی پس از کشته شدن فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در بیروت، «مرتکب یک اشتباه استراتژیک» شده است.

آقای کنی روز پنجشنبه اسرائیل را متهم کرد که قصد دارد تنش را در منطقه گسترش دهد. او گفت که اسرائیل «نه ظرفیت و نه قدرت آن را دارد که جنگی را با جمهوری اسلامی ایران آغاز کند».

سرپرست وزارت خارجه ایران در عین حال به خبرگزاری فرانسه گفت که «اعضای سازمان همکاری اسلامی از اقدام تلافی جویانه ایران حمایت می‌کنند».

باقری کنی افزود: «کشورهای غربی که ادعا می‌کنند از ایران خواسته‌اند پاسخ خود را محدود کند… در موقعیتی نیستند که به جمهوری اسلامی ایران توصیه کنند».

مراسم تشییع جنازه اسماعیل هنیه در تهران

بیشتر در این باره:

«احتمال تجدیدنظر» ایران در حمله به اسرائیل؛ حزب‌الله «مستقل از ایران حمله می‌کند»

رئیس‌جمهور اسلامی ایران روز چهارشنبه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش، گفت که تهران در برابر تجاوز سکوت نخواهد کرد و بر اساس قوانین بین‌المللی اقدام می‌کند.

مجموعه رویدادها و تنش‌ها در کشاکش مذاکرات دشوار برای برقراری آتش‌بس در باریکۀ غزه و آزادسازی گروگان‌های اسرائیلی در اسارت حماس به وقوع پیوست، اوضاع منطقه را بحرانی‌تر کرده است.

حدود یک هفته پس از ترور هنیه، گروه افراطی حماس به شکلی غیرمنتظره اعلام کرد یحیی سنوار، مرد شماره یک تحت تعقیب اسرائیل را به جانشینی اسماعیل هنیه برای در دست گرفتن سکان رهبری خود برگزیده است؛ فردی که اسرائیل معتقد است یکی از طراحان اصلی حملۀ غافلگیرکننده و بی‌سابقۀ گروه افراطی حماس، به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی در روز ۱۵ مهر گذشته است و اسرائیل را متعهد به از میان بردن او کرده است.

با افزایش نگرانی‌ها از احتمال گسترش جنگ در خاورمیانه به دنبال کشته شدن رهبر حماس و یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله، برخی کشورها از جمله مصر و بریتانیا از شرکت‌های هواپیمایی خود خواسته‌اند که از حریم هوایی ایران و لبنان دوری کنند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/س.ب/ک.ر