باید از گسترش تنش‌ها در منطقه جلوگیری شود؛ حماس یک سازمان تروریستی است

خانم بائربوک در یک نشست خبری گفت: «مسئله اصلی اکنون جلوگیری از شعله‌ور شدن یک تنش منطقه‌ای و ورود تمام منطقه به آشوب است.»

او همچنین گفت حماس یک سازمان تروریستی است که حملات ظالمانه و مرگبار بی‌شماری را علیه اسرائیل انجام داده است.

خبرگزاری تسنیم بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد به نقل از سپاه پاسداران از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران خبر داد.

روابط عمومی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد محل اقامت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسیِ حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه هنیه و یک نفر از محافظان او کشته شدند.

سپاه زمان این رخداد را بامداد روز چهارشنبه و مکان آن را محل اقامت هنیه در تهران ذکر و اعلام کرد که محل اقامت او و محافظش مورد اصابت قرار گرفته است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه مدعی شد که ایالات متحده به دلیل حمایت از اسرائیل مسئولیت کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در تهران را بر عهده دارد.

روابط عمومی سپاه پاسداران بامداد چهارشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد محل اقامت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسیِ حماس در تهران، مورد «اصابت» قرار گرفته و در پی این حادثه هنیه و یک نفر از محافظان او کشته شدند.

اما آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در همین روز تاکید کرد که ایالات متحده در کشتن اسماعیل هنیه، رهبر حماس، دخالتی نداشته و از آن آگاه نبوده است.

آقای بلینکن روز چهارشنبه ۱۰ مرداد در گفت‌و‌گو با «کانال نیوز آسیا» در جریان بازدید از سنگاپور گفت: «این موضوعی است که ما از آن آگاه نبودیم و در آن دخالتی نداشتیم. گمانه‌زنی در این مورد بسیار دشوار است.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر احتمالی مرگ هنیه بر جنگ گفت: «من در طول سال‌ها آموخته‌ام که هرگز در مورد تأثیر یک رویداد بر رویداد دیگر گمانه‌زنی نکنم.»

پیشتر لوید آستین، ‌وزیر دفاع آمریکا، با خودداری از اظهارنظر درباره کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، در تهران، تاکید کرده بود که «جنگ اجتناب‌ناپذیر نیست» اما چنان‌چه اسرائیل مورد حمله قرار گیرد، آمریکا قطعا به دفاع از آن کشور کمک خواهد کرد.

لوید آستین در جریان دیدار از فیلیپین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره نقش احتمالی اسرائیل در این حمله در تهران و این که آیا آمریکا از قبل از برنامه اجرای آن مطلع بود، گفت که آمریکا گزارش‌ها در این رابطه را شنیده است، اما درباره جزئیات آن اظهارنظر نمی‌کند.

وزیر دفاع آمریکا با تاکید بر این که «جنگ اجتناب ناپذیر نیست» گفت که «فضا و فرصت» برای دیپلماسی وجود دارد. او ابراز امیدواری کرد که همه طرف‌ها برای استفاده از «این فرصت‌ها» تلاش کنند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین تصریح کرد که اگر اسرائیل مورد حمله قرار گیرد «قطعا به دفاع از اسرائیل کمک خواهیم کرد.» او در این رابطه به کمک آمریکا به اسرائیل در ماه آوریل اشاره کرد و گفت که «ما باز هم این کار را انجام خواهیم داد.»

اشاره آقای آستین به حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل در ماه آوریل و کمک آمریکا به دفاع از اسرائیل بود.

او با این حال تاکید کرد که آمریکا تلاش خواهد کرد کارهای لازم را برای کاهش تنش‌ها و حل و فصل مسائل از طریق مسیرهای دیپلماتیک انجام دهد.