۲ ساعت پیش

مارکو روبیو، سناتور ارشد جمهوریخواه از ایالت فلوریدا در آمریکا با انتشار مطلبی در «ایکس» به کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران واکنش نشان داد.

سناتور روبیو در این متن که روز چهارشنبه در حساب کاربری او در شبکه «ایکس» منتشر شد، نوشت: «رژیم جمهوری اسلامی ایران که فعالانه سوءقصد به مخالفان خود و رهبران پیشین ایالات متحده در داخل خاک آمریکا را سازماندهی می‌کند، حق ندارد از این بابت شکایت کند.»

سناتور روبیو همچنین گفت: «جهان بدون افرادی مانند اسماعیل هنیه – رهبر گروهی وحشی که عامدانه غیرنظامیان بی‌گناه را هدف قرار دادند، به آنها تجاوز کردند، ربودند، به قتل رساندند، و متعهد شدند که این کار را دوباره انجام دهند – جای بهتری است.»

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد به نقل از سپاه پاسداران از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران خبر داد.

روابط عمومی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد محل اقامت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسیِ حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه هنیه و یک نفر از محافظان او کشته شدند.

سپاه زمان این رخداد را بامداد روز چهارشنبه و مکان آن را محل اقامت هنیه در تهران ذکر و اعلام کرد که محل اقامت او و محافظش مورد اصابت قرار گرفته است.

ساعاتی پس از آن وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه مدعی شد که ایالات متحده به دلیل حمایت از اسرائیل مسئولیت کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در تهران را بر عهده دارد.

اما آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در همین روز تاکید کرد که ایالات متحده در کشتن اسماعیل هنیه، رهبر حماس، دخالتی نداشته و از آن آگاه نبوده است.

آقای بلینکن روز چهارشنبه ۱۰ مرداد در گفت‌و‌گو با «کانال نیوز آسیا» در جریان بازدید از سنگاپور گفت: «این موضوعی است که ما از آن آگاه نبودیم و در آن دخالتی نداشتیم. گمانه‌زنی در این مورد بسیار دشوار است.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر احتمالی مرگ هنیه بر جنگ گفت: «من در طول سال‌ها آموخته‌ام که هرگز در مورد تأثیر یک رویداد بر رویداد دیگر گمانه‌زنی نکنم.»

پیشتر لوید آستین، ‌وزیر دفاع آمریکا، با خودداری از اظهارنظر درباره کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، در تهران، تاکید کرده بود که «جنگ اجتناب‌ناپذیر نیست» اما چنان‌چه اسرائیل مورد حمله قرار گیرد، آمریکا قطعا به دفاع از آن کشور کمک خواهد کرد.

لوید آستین در جریان دیدار از فیلیپین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره نقش احتمالی اسرائیل در این حمله در تهران و این که آیا آمریکا از قبل از برنامه اجرای آن مطلع بود، گفت که آمریکا گزارش‌ها در این رابطه را شنیده است، اما درباره جزئیات آن اظهارنظر نمی‌کند.

وزیر دفاع آمریکا با تاکید بر این که «جنگ اجتناب ناپذیر نیست» گفت که «فضا و فرصت» برای دیپلماسی وجود دارد. او ابراز امیدواری کرد که همه طرف‌ها برای استفاده از «این فرصت‌ها» تلاش کنند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین تصریح کرد که اگر اسرائیل مورد حمله قرار گیرد «قطعا به دفاع از اسرائیل کمک خواهیم کرد.» او در این رابطه به کمک آمریکا به اسرائیل در ماه آوریل اشاره کرد و گفت که «ما باز هم این کار را انجام خواهیم داد.»

اشاره آقای آستین به حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل در ماه آوریل و کمک آمریکا به دفاع از اسرائیل بود.

او با این حال تاکید کرد که آمریکا تلاش خواهد کرد کارهای لازم را برای کاهش تنش‌ها و حل و فصل مسائل از طریق مسیرهای دیپلماتیک انجام دهد.

به دنبال حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که در پی آن ۱۲۰۰ نفر عمدتا غیرنظامی کشته و بیش از ۲۵۰ تن دیگر از جمله کودکان، زنان، و سالخوردگان به نوار غزه ربوده شدند، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه اسلامگرای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران و آزادی گروگان‌های ربوده‌شده آغاز کرد.

حکومت ایران که از همان آغاز حمایت همه‌جانبه خود از حمله تروریستی حماس را اعلام کرده بود، از طریق گروه‌های نیابتی خود از جمله حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمنی حمله به اسرائیل و همچنین مواضع آمریکا در منطقه را آغاز کرد.

طی ماه‌های گذشته، حوثی‌ها حملات پهپادی و موشکی متعددی علیه کشتی‌های تجاری حاضر در آب‌های منطقه انجام داده‌اند و در مقابل، آمریکا و متحدانش با تشکیل ائتلافی بین‌المللی، مواضع این گروه مورد حمایت حکومت ایران را هدف حملات کوبنده خود قرار داده‌اند.