۴۹ دقیقه پیش

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، می‌گوید موج حملات شبه‌نظامیان در بلوچستان و خیبر پختونخواه علیه نیروهای ارتش، پلیس و کارکنان غیرنظامی افزایش یافته است. او این حملات را «یک توطئه سازمان یافته علیه پاکستان» خواند.

آقای شریف در سخنانش روز چهارشنبه (۳ اسد/مرداد) در جلسه کابینه گفت که شبه‌نظامیان «تحریک طالبان پاکستان» (تی‌تی‌پی) از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می‌کند که «غیرقابل قبول» است.

به گزارش روزنامه «نیشن» او گفت: «چگونه ممکن است که ما میلیونها تن از آنها را اینجا میزبانی کردیم، بدون هیچ شکایتی، ما با آنها مانند برادران خود رفتار می‌کردیم و هرگز آنها را سربار نمی‌دانستیم اما پاداشی که گرفتیم حملات تی‌تی‌پی علیه شهروندانمان بود که صلح و تجارت در کشور را مختل کند. این غیرقابل قبول است.»

آقای شریف افزود «ما چنین اقداماتی را علیه کشور، مردم بی‌گناه و نیروهای مسلح خود تحمل نخواهیم کرد.»

او گفت که پیش‌تر خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان در سفر به کابل این موضوع را با مقام‌های حکومت طالبان در میان گذاشته است.

حکومت طالبان در افغانستان در مورد اظهارات تازه آقای شریف چیزی نگفته است، اما پیش از این، حکومت طالبان در افغانستان بارها این اتهامات پاکستان را رد کرده بود.

او حمله روز شنبه شماری از معترضان به کنسولگری پاکستان در فرانکفورت را محکوم کرد و گفت که عاملان با اقدام جدی قانونی مواجه خواهند شد.

در تظاهرات هزاران نفر در روز جمعه در منطقه بنو ایالت خیبر پختونخواه پاکستان در مخالفت با برنامه ارتش برای عملیات علیه شبه‌نظامیان در امتداد مرز با افغانستان، دست‌کم یک نفر کشته و شماری زخمی شدند.

حکومت پاکستان پس از یک حمله مرگبار هفته گذشته طالبان پاکستانی در این منطقه که هشت سرباز ارتش کشته شد، گفت که ارتش برای مقابله با خشونت‌های شبه‌نظامیان در مناطق قبایلی هم‌مرز با افغانستان وارد عمل خواهد شد.

در همین ارتباط نماینده حکومت طالبان در اسلام آباد به وزارت خارجه پاکستان احضار شد.

عبدالبصیر زابلی، سخنگوی فرماندهی پلیس ننگرهار گفته است که پاکستان گذرگاه پرتردد تورخم را بسته است.

خبرگزاری دولتی باختر نیز روز چهارشنبه (۳ اسد/مرداد) گزارش داد که «سربازان پاکستانی به هیچ افغان با ویزا هم اجازه نمی‌دهند که از طریق دروازه تورخم رفت وآمد کنند.»

در همین حال، بنا به گزارش‌ها گذرگاه‌ پرتردد دیگر اسپین بولدگ -چمن میان قندهار و ایالت بلوچستان پاکستان پس از حدود نه ماه بازگشایی شده است.