سفر غیرمنتظرۀ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به خاورمیانه: هدف، پیش‌گیری از جنگ است

در حالی که تکلیف واکنش جمهوری اسلامی ایران در مقابل اسرائیل همچنان ناروشن است و خطر درگیری‌های نظامی در منطقه باز هم افزایش یافته، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا به اردن، مصر و اسرائیل می‌رود تا برای پیش‌گیری از شدت گرفتن تنش در خاورمیانه بکوشد.

روز شنبه سوم شهریور، خبرگزاری رویترز نوشت که چارلز کوینتن براون جونیور، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحد آمریکا سفر غیرمنتظرۀ خود را با پرواز به سوی اردن آغاز کرده است. او بعد از اردن به مصر و اسرائیل خواهد رفت.

ژنرال براون قبل از رسیدن به اَمّان برای خبرنگاران توضیح داد که هدف وی از این سفر جلوگیری از افزایش بحران‌هاست. او افزود: «باید مطمئن شویم که برای پیش‌گیری از یک جنگ گسترده، از همۀ امکانات‌مان استفاده کرده‌ایم.» قرار است که وی در هر یک از کشورها با مسئولان نظامی ملاقات کند.

به گفتۀ او «طی هفته‌های اخیر، آمریکا حضور نظامی خود را در منطقه افزایش داده تا از این طریق پیام محکمی در جهت منصرف ساختن از یک درگیری وسیع ارسال نماید و همچنین بتواند در صورت بروز حمله، از نیروهای خودمان دفاع کند.»

او نگفت که چه کسانی یا کدام کشورها باید از درگیری منصرف شوند، اما روشن است که منظور وی برحذر داشتن ایران از حمله به اسرائیل است.

این در حالی است که عباس عراقچی، وزیر خارجۀ تازه‌نفس جمهوری اسلامی تأکید کرده است که پاسخ دادن به قتل اسماعیل هنیه حق ایران است.

روز گذشته (جمعه)، عراقچی در تماس‌های تلفنی با وزیران امور خارجه بریتانیا و فرانسه گفت که واکنش به «اقدام جنایتکارانه و تروریستی» اسرائیل «حق قطعی» جمهوری اسلامی است. کمتر از یک ماه قبل (۳۱ ژوئیه) اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران به قتل رسید. اسرائیل هیچگاه رسماً مسئولیت این کار را نپذیرفته است.

عراقچی همچنین از کشورهای غربی خواست که به جای ایران، بر «تنها مقصر این وضعیت»، یعنی اسرائیل متمرکز شوند. او در عین حال گفت که تهران برای تقویت گفتگوهای سازنده آماده است.

علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله لبنان نیز قول انتقام را داده است. در این شرایط دولت آمریکا می‌کوشد که از یک طرف مذاکره برای آتش‌بس در غزه را پیش ببرد و از طرف دیگر جلو برخورد مستقیم اسرائیل با حزب‌الله و ایران را بگیرد. در عین حال، آمریکا باید از نظر نظامی آماده باشد تا بتواند در صورت حملۀ ایران یا حزب‌الله، از اسرائیل دفاع کند.