ارتش آمریکا نمی‌تواند از اسرائیل در مقابل حملات موشکی حزب‌الله و ایران دفاع کند

ژنرال چارلز بروان، فرماندۀ ارتش آمریکا، هشدار داد که در صورت وقوع جنگ گسترده میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، حکومت ایران نیز علیه اسرائیل وارد جنگ خواهد شد و ایالات متحد آمریکا به سختی خواهد توانست همانند آوریل گذشته از اسرائیل در مقابل حملات موشکی و پهپادی ایران و حزب‌الله دفاع کند.

ژنرال چارلز بروان فرماندۀ ارتش آمریکا.
ژنرال چارلز بروان فرماندۀ ارتش آمریکا. REUTERS – POOL New

فرماندۀ ارتش آمریکا سپس تصریح کرد که گسترش جنگ میان اسرائیل و گروه تروریستی حزب‌الله کل منطقه را با خطر جنگی فراگیر با حضور و دخالت حکومت ایران روبرو خواهد ساخت. او گفت که در چنین صورتی حکومت تهران بیش از پیش مستقیماً وارد جنگی خواهد شد که بقای حزب‌الله، نزدیک‌ترین متحد خود در منطقه را به چالش خواهد کشید.

فرماندۀ ارتش آمریکا در ادامه گفت که در صورت جنگ با حزب‌الله آمریکا نخواهد توانست از اسرائیل دفاع کند، چنانکه این کار را در آوریل گذشته در مقابل حملات موشکی و پهپادی ایران انجام داد. وی اضافه کرد ایجاد یک سامانۀ دفاعی مؤثر در مقابل حملات کوتاه بُرد راکتی و موشکی حزب‌الله بمراتب دشوارتر است.

اظهارات ژنرال چارلز بروان همزمان است با سفر وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، به آمریکا که طی آن نامبرده با مقامات ارشد دولت واشنگتن دربارۀ امکان جنگ با حزب‌الله و تهدید جمهوری اسلامی ایران گفتگو می‌کند.

ژنرال بروان در ادامه گفته است که آمریکا به مذاکرات خود بار هبران اسرائیل ادامه و به آنان دربارۀ گسترش جنگ و پی‌آمدهای جانبی عملیات نظامی در لبنان و همچنین نتایج آن در منطقه هشدار می‌دهد. به گفتۀ فرماندۀ ارتش آمریکا مهمترین موضوع برای این کشور امنیت سربازانش در خاورمیانه است.

اظهارات فرماندۀ ارتش آمریکا در تضاد با برخی اطلاعات و اخبار هفتۀ گذشته و اظهارات منسوب به مقامات آمریکا است که در گفتگو با مشاور امنیت ملی و وزیر امور راهبردی اسرائیل گفته‌اند که آمریکا از اسرائیل در جنگ با حزب‌الله تماماً پشتیبانی می‌کند. در این گفتگوها همچنین تصریح شده که دولت بایدن نگران است که در صورت وقوع جنگ گسترده، سامانۀ دفاع هوایی اسرائیل نتواند به سهولت در مقابل قدرت و دامنۀ حملات موشکی و راکتی حزب الله از خود مقاومت نشان بدهد.

دیروز یکشنبه بیست و سوم ژوئن، آسوشیتدپرس خبر داد که هزاران شبه نظامی وابسته به حکومت ایران در منطقه به ویژه در سوریه و عراق آماده‌اند که در صورت وقوع جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله در حمایت از این گروه وارد لبنان شوند.