تهران – ایرنا – بر اساس اطلاعات درز کرده از مذاکرات روز دوشنبه مصر و رژیم صهیونیستی برای تعیین وضعیت محور «فیلادلفیا» منطقه مرزی بین مصر و نوار غزه، هیات مذاکره کننده این رژیم در مذاکرات یاد شده خواستار تغییرات در توافق کمپ دیوید شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، پایگاه خبری «العربی الجدید» در این باره نوشت: بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط این پایگاه خبری هیات رژیم اسرائیل در آخرین دور مذاکراتی که روز دوشنبه در قاهره برگزار شد، تمایل تل آویو برای کنار گذاشتن توافقنامه ۲۰۰۵ موسوم به توافقنامه «فیلادلفیا» بین مصر و رژیم صهیونیستی را مطرح کرد.

بر اساس اعلام العربی الجدید، هیات مذاکره کننده رژیم صهیونیستی خواستار انجام تغییرات بر روی پیوست امنیتی پیمان صلح بین مصر و رژیم اسرائیل معروف به پیمان «کمپ دیوید» (مارس ۱۹۷۹)، شده است.

تغییرات مورد درخواست تل آویو مربوط به منطقه «د» شامل منطقه مرزی در نوار مرزی بین مصر، نقب اشغالی و نوار غزه است که هنگام امضای معاهده صلح قبل از طرح جدایی و خروج رژیم اسرائیل از غزه در سال ۲۰۰۵، تحت کنترل رژیم صهیونیستی بود.

مذاکرات مصر و رژیم اسرائیل در مورد وضعیت محور فیلادلفیا و منطقه مرزی بین مصر و نوار غزه و گذرگاه رفح که روز دوشنبه انجام شد، با توجه به اصرار رژیم اسرائیل بر ایجاد ترتیبات امنیتی جدید که امنیت ماندن نیروهای نظامی این رژیم در گذرگاه و مخالفت مصر با هر اقدامی که شامل عقب نشینی کامل ارتش رژیم صهیونیستی از آن منطقه نباشد، با شکست مواجه شد.

بر اساس اطلاعاتی که العربی الجدید از منابع آگاه به دست آورده است، آخرین دور مذاکرات در جریان گفتگوهای نمایندگان کابینه رژیم صهیونیستی، هیات آمریکایی و مقامات ذیربط مصر هیچ پیشرفتی نداشته است.

منابع گفتند که هیات مذاکره کننده رژیم اسرائیل در این دیدارها درخواست رسمی برای بازنگری در توافقنامه کمپ دیوید و گنجاندن مفاد از طریق توافق مکتوب ارائه کرد که کنترل رژیم اشغالگر اسرائیل بر محور فیلادلفیا را مشروعیت می بخشد.

بر اساس اعلام این منابع، تغییرات یا توافق نامه کتبی مورد نظر تل آویو تصریح می کند که این رژیم بر وضعیت امنیتی منطقه مرزی از سمت فلسطین نظارت داشته باشد و بر اساس آن به رژیم اسرائیل تضمین داده می شود که در صورت اقداماتی که تهدیدی برای امنیت خود بداند، دست بالا را داشته باشد به گونه ای که در هر زمان برای مقابله با هر چالشی بدون کسب اجازه قبلی از هیچ طرف، مداخله مستقیم کند.

این منابع گفتند: درخواست های رژیم اسرائیل که تعجب آور بود، با رد قاطع مصر مواجه شد زیرا قاهره اصرار داشت که به معاهده کمپ دیوید و متون فعلی آن لطمه ای وارد نشود.

به گفته این منابع، مقامات مصری اشاره کردند که با توجه به خشم افکار عمومی مصر از صحنه های جنایتکارانه رژیم اسرائیل باز شدن باب گفت و گو بر سر تغیرات معاهده (پیمان کمپ دیوید) در را به روی بحران هایی می گشاید که ممکن است معاهده نتواند در برابر آنها مقاومت کند.

در این دیدار، مقامات مصری همچنین بر پایبندی خود به رد هرگونه حضور دائمی نیروها یا عناصر اسرائیلی در منطقه مرزی با نوار غزه تاکید کردند و قاهره متعهد شد که به تمامی تضمین‌هایی که تضمین کند از این منطقه برای اهداف مقاومت مورد استفاده قرار نگیرد، پایبند باشد.

شبکه ماهواره‌ای اخبار قاهره اظهارات یک منبع بلندپایه مصری را پخش کرد که در آن وی گفت: آنچه رسانه‌های اسرائیلی در مورد موافقت مصر با ماندن نیروهای رژیم اسرائیل در گذرگاه فیلادلفیا منتشر کرده اند، از نظر شکلی و ماهیتی صحت ندارد.

وی افزود که مصر بار دیگر بر عقب نشینی کامل رژیم اسرائیل از گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا پافشاری کرد.

بر اساس اطلاعاتی که العربی الجدید به دست آورده است، گفت و گوها در مورد مطالبات آمریکا و رژیم اسرائیل در ارتباط با منطقه مرزی فیلادلفیا، قبل از آنکه توافق بر سر یک دیدگاه واحد که به طور قطع هرگونه حضور رژیم اسرائیل در محور فیلادلفیا یا هر گونه طرحی برای انتقال گذرگاه رفح از محل فعلی آن را رد می کند، صورت گیرد، شاهد اختلاف بزرگی بین ادارات نظامی مربوطه و ادارات امنیتی در سرویس اطلاعات عمومی (مصر) ناظر بر پرونده مذاکرات بود.

قرارداد فیلادلفیا چیست؟

توافقنامه فیلادلفیا در سپتامبر ۲۰۰۵ بین رژیم اسرائیل و مصر امضا شد که «تل آویو» آن را ضمیمه امنیتی پیمان کمپ دیوید می داند.

توافقنامه فیلادلفیا شامل استقرار نیروهای مصری در مرز حایل با نوار غزه است. این نیروها تقریباً ۷۵۰ سرباز مرزبانی مصری هستند و ماموریت آنها فقط مبارزه با تروریسم، جلوگیری از نفوذ از مرز، مبارزه با قاچاق و کشف تونل است.

این توافقنامه نیروهای مصری را از ایجاد تاسیسات و انبارهای تسلیحاتی و همچنین تجهیزات جمع آوری اطلاعات به سبک نظامی منع می کند.

این توافق همچنین برگزاری جلسات دوره ای بین طرف مصری و افسران ارتش رژیم اسرائیل، تبادل اطلاعاتی و ارزیابی سالانه اجرای توافق را تحمیل کرده است.

به گزارش ایرنا، محور فیلادلفیا یا محور صلاح الدین در طول مرز میان باریکه غزه و مصر واقع است. طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه «کرم ابوسالم» در جنوب امتداد دارد.

به موجب یکی از بندهای پیمان کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم اشغالگر صهیونیستی امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می آید. تا قبل از عقب نشینی رژیم اشغالگر از باریکه غزه در سال ۲۰۰۵، این محور تحت کنترل رژیم اشغالگر بود.

تا قبل از توافق فیلادلفیا میان مصر و رژیم اشغالگر، حمل سلاح در محور فیلادلفیا ممنوع بود، اما پس از توافق فیلادلفیا که پس از مذاکراتی ۱۸ ماهه در سپتامبر ۲۰۰۵ حاصل شد، به نیروهای مصری اجازه داده شد که با سلاح‌های سبک در این منطقه مستقر شوند.

طبق این توافقنامه تعداد نیروهای مصری در محور فیلادلفیا تقریبا ۷۵۰ سرباز مرزبانی است که به سلاح های سبک مجهز هستند. این نیروها در زمینه مبارزه با تروریسم، ورود غیرقانونی از مرزها و مبارزه با قاچاق فعالیت می‌کنند.