خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز سه شنبه شانزدهم مردادماه، رضا رسایی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، در زندان دیزل آباد کرمانشاه اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا رسایی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، اعدام شد.

حکم اعدام آقای رسایی، سحرگاه امروز سه شنبه شانزدهم مردادماه بدون اطلاعات قبلی به خانواده و انجام ملاقات آخر با آنها، در زندان دیزل آباد کرمانشاه به اجرا در آمد.

رضا (غلامرضا) رسایی، ۳۴ ساله، پیرو آیین یارسان و شهروند اهل شهرستان صحنه، اواسط مهرماه سال گذشته توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک کرمانشاه، از بابت اتهام مباشرت در قتل عمد نادر بیرامی، رئیس اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه به اعدام محکوم شده بود. حکم صادره در تاریخ پانزدهم مهرماه ۱۴۰۲ به وکلای مدافع او ابلاغ شد.

چندی قبل شعبه اول دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی این زندانی را «فاقد شرایط قانونی» خواند و آن را رد کرد.

پیش از آن، در پی تایید حکم اعدام رضا رسایی توسط شعبه هفدهم دیوان عالی کشور به ریاست قاضی محمد بارانی، پرونده وی در تاریخ دهم دی ماه ۱۴۰۲ به شعبه اجرای احکام دادگاه کیفری کرمانشاه ارجاع داده شد.

گفته میشود که اتهامات دیگری همچون مباشرت در ایراد جراحات عمدی غیرکشنده غیر منتهی به مرگ، تظاهر و قدرت‌ نمایی با چاقو و همچنین اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال نیز در پرونده وی مندرج بود؛ این موارد در مرحله بدوی دادرسی به اتهامات آقای رسایی به صدور مجازات های دیگری همچون پرداخت دیه، یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق برای وی انجامید.

استناد قاضی صادر کننده حکم بدوی به “اعترافات اجباری اخذ شده از آقای رسایی در دوران بازجویی”، سهم چشمگیری در محکومیت متهم به مجازات اعدام را در پی داشت.

رضا رسایی، شهروند پیرو آیین یارسان در تاریخ سوم آذر ۱۴۰۱ توسط ماموران اداره آگاهی در شهریار تهران بازداشت و سپس به شهرستان صحنه منتقل شد.

او پس از پایان مراحل بازجویی به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد. آقای رسایی به همراه تعدادی دیگر از شهروندان بازداشت شده در جریان مراسم سالگرد سید خلیل عالی‌ نژاد، از زندان دیزل آباد کرمانشاه به بازداشتگاه اداره آگاهی این شهر انتقال یافت و مجددا چندی بعد به این زندان بازگردانده شد.

چندین تن دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱ در شهرستان صحنه نیز با اتهام قتل رئیس اطلاعات سپاه این شهرستان مواجه شدند. سید معصوم رضوی و (نام کوچک نامشخص) بیگی نیز از دیگر متهمان این پرونده بوده اند که گفته میشود معصوم رضوی از اتهامات انتسابی تبرئه شده است. از سرنوشت دیگر متهم این پرونده نیز کماکان اطلاعی در دست نیست.