۱۳/مرداد/۱۴۰۳

بنابر اعلام سخنگوی پنتاگون، به دستور وزیر دفاع آمریکا و برای افزایش حمایت از اسرائیل، جابه‌جایی‌هایی در تجهیزات نظامی ایالات متحده در منطقه صورت می‌گیرد.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، شامگاه جمعه ۱۲ مرداد اعلام کرد که این جابه‌جایی‌ها و اضافه شدن تجهیزات جدید در راستای کاستن از تشدید تنش‌های احتمالی از سوی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش است.

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران و یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در جنوب بیروت، مقام‌های جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان گفته‌اند از اسرائیل انتقام خواهند گرفت.

بیشتر در این باره:

التهاب در خاورمیانه؛ درخواست بایدن از نتانیاهو برای «پایان دادن به تشدید تنش»

بیانیه سخنگوی پنتاگون ضمن تاکید بر تعهد تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده به امنیت اسرائیل، یادآور شده است که واشینگتن همچنان بر تنش‌زدایی در منطقه و فشار برای برقراری آتش‌بس در غزه متمرکز است.

بر اساس جزییاتی که سخنگوی پنتاگون اعلام کرده، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، دستور داده است ناوگروه ضربت «یواس‌اس آبراهام لینکلن» جایگزین ناوگروه «یواس‌اس تئودور روزولت» شود.

اندکی پیشتر روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده بود که طی دو روز گذشته ناو هواپیمابر یو.اس.اس روزولت و دست‌کم پنج کشتی جنگی دیگر از خلیج فارس رهسپار خلیج عمان شده‌اند.

سخنگوی پنتاگون همچنین گفت که به دستور وزیر دفاع آمریکا، رزمناوها و ناوشکن‌های با قابلیت دفاع موشکی بالستیکی به حوزه‌های تحت فرماندهی سنتکام و فرماندهی اروپا اضافه می‌شود و یک اسکادران جنگنده دیگر هم به خاورمیانه اعزام خواهد شد.

خبر این تغییرات یک روز پس از گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، منتشر می‌شود.

کاخ سفید در بیانیه کوتاهی گفته بود که رهبران دو کشور در این تماس از جمله درباره تلاش‌ها برای حمایت از مقابله اسرائیل با تهدیدها، از جمله در برابر موشک‌های بالستیک و پهپادها، و شامل «استقرار نظامی دفاعی جدید ایالات متحده» گفت‌وگو کردند.

روزنامه واشینگتن‌پست پیش از بیانیه پنتاگون گزارش داده بود که در جابه‌جایی‌های جدید احتمالا ناو هواپیمابر تئودور روزولت و پنج ناوشکن آن از خلیج فارس رهسپار خلیج عمان شده‌اند.

به نوشته این روزنامه، این شناورهای نظامی از آب‌های ایران دور می‌شوند اما امکان رفتن به دریای سرخ و نهایتا به آب‌های اسرائیل را خواهند داشت.

افزون بر استقرار ناو آبراهام لینکلن در خلیج فارس که خبر آن را پنتاگون اعلام کرده، واشینگتن‌پست یادآور شده است که ناوشکن «یواس‌اس جان مک‌کین» هم در خلیج فارس باقی می‌ماند.

ایالات متحده در آب‌های شرق مدیترانه و نزدیک به اسرائیل نیز پنج کشتی جنگی مستقر کرده است.

تنش در منطقه که با یورش گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل بالا گرفت در روزهای اخیر تشدید شده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

شامگاه سه‌شنبه نهم مرداد ارتش اسرائیل از حمله هوایی به جنوب بیروت و کشتن فؤاد شُکر، ارشدترین فرمانده گروه حزب‌الله لبنان به انتقام حمله به مجدل شمس خبر داد.

سپاه پاسداران نیز کشته شدن اسماعیل هنیه را به اسرائیل نسبت داده و زمان آن را حدود ساعت دو بامداد چهارشنبه اعلام کرده است.

مقام‌های اسرائیل به طور رسمی مسئولیت ترور اسماعیل هنیه را برعهده نگرفته‌اند و در تنها اظهار نظر در این باره، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، اعلام کرد که این ارتش در طول سه‌شنبه‌شب بجز عملیاتی که فؤاد شکر را هدف قرار داد حمله هوایی دیگری، موشکی یا پهپادی، در خاورمیانه نداشته است.