یک روز بعد از ناآرامی‌هایی که در شهر ساندرلَند رخ داد، پلیس بریتانیا همچنان در آماده‌باش است و احتمال می‌دهد که شورش‌های دیگری با تحریک گروه‌های راست افراطی، علیه مسلمانان رخ دهد.

شب گذشته – جمعه‌ ۱۲ مرداد – در شهر بندری ساندرلند (شمال شرقی انگلستان)، گروه‌هایی که در مقابل یک مسجد تجمع کرده بودند، با خواندن سرودهای ضد اسلامی با نیروهای پلیس درگیر شدند. سه شب قبل از آن، در شهر ساوت‌پورت (غرب انگلستان)، چند صدنفر از طرفداران گروه راست افراطی موسوم به «لیگ دفاع از انگلیس» (English Defence League) بعد از هجوم به مسجد شهر، با پلیس زد و خورد کردند.

همۀ این رویدادها که در برخی شهرها فضایی به شدت بحرانی ایجاد کرده، در پی جنایات خونین روز دوشنبه آغاز شد. در این روز (۲٩ ژوئیه) در شهر ساوت‌پورت، فردی با چاقو به گروهی حمله کرد که مشغول رقص و یوگا بودند. سه دختر شش تا نه ساله در این حملۀ جنون‌زده کشته شدند. چند نفر نیز زخمی شدند که اکثراً کودک بودند.

اما قبل از آن که هویت قاتل اعلام شود، ویدئوهایی در شبکۀ ایکس پخش شد که ادعا می‌کرد قاتل، یک پناهندۀ سوری است. روزنامۀ فرانسوی لوموند به نقل از یکی از شرکت‌کنندگان در شورش‌های اخیر می‌نویسد: «اکثر سوءقصدهای تروریستی را در این کشور مسلمان‌ها انجام داده‌اند… ما هزاران پناهنده را می‌پذیریم بدون این که شناختی از آنها داشته باشیم؛ اکثر آنها به ارزش‌های ما و فرهنگ انگلیسی احترام نمی‌گذارند.»

انتشار گستردۀ این نوع پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی، وحشت و نگرانی زیادی در میان مسلمانان انگلیسی ایجاد کرد. اما سه روز بعد از جنایات شهر ساوت‌پورت، پلیس بریتانیا اعلام کرد که قاتل، یک نوجوان ۱۷ سالۀ بریتانیایی رواندایی‌تبار است که در شهر کاردیف به دنیا آمده و قاعدتاً در ماه اکتبر آینده محاکمه خواهد شد. هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد انگیزه‌های مهاجم منتشر نشده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

ظاهراً به این دلیل که مهاجم کمتر از هجده سال دارد، پلیس برای رعایت قوانین حفاظت از افراد صغیر در اعلام هویت وی تردید کرده اما چنان که مطبوعات انگلیسی می‌نویسند، قاتل طی هفتۀ آینده به هجده سالگی می‌رسد و در نتیجه مقامات قضایی تصمیم گرفته‌اند که نام وی را سه روز پس از ارتکاب جنایت فاش کنند.

اما همین سه روز تردید برای گروه‌های تندرو کافی بود تا به شورش و احساسات ضداسلامی و بیگانه‌ستیز دامن بزنند. یک دانشجوی مسلمان انگلیسی به خبرگزاری فرانسه گفته است: «قبلاً نیز اینجور فکرها وجود داشت، اما حالا مردم صریحاً به زبان می‌آورند و این بسیار وحشتناک است.»

خانم زارا محمد، دبیرکل شورای مسلمانان بریتانیا در مورد اوج گرفتن واکنش‌ها علیه مسلمانان می‌گوید: «واقعاً تکان‌دهنده است وقتی می‌بینیم که کارزار دروغ و خبرهای جعلی با چه سرعتی انتشار می‌یابد و تا چه حد برنامه‌ریزی‌شده و هماهنگ است.» به گفتۀ او «اسلام‌هراسی و مهاجرستیزی کم‌کم در کشور و حتی در میان سیاستمداران رایج شده است.»

بریتانیا حدود ۲‌هزار مسجد دارد که اکثر آنها دارای امکانات امنیتی نیستند. طی چند روز اخیر بیش از صد مسجد تقاضای محافظت کرده‌اند. در برخی شهرها مثل لیورپول، ساکنان غیرمسلمان نیز برای حفاظت از مساجد داوطلب شده‌اند.

کا‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا اطمینان داده است که اجازه نخواهد داد «ترس و وحشت به تفرقه و کینه در میان گروه‌های مختلف تبدیل شود.» او همچنین گفته است که برای حفظ امنیت مسلمانان حداکثر تلاش خود را خواهد ک