سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۳ شهریور ۱۴۰۳: در ماه اوت دست‌کم ۱۰۰ نفر در ایران اعدام شدند و تعداد اعدام‌ها  در هشت ماه نخست سال جاری میلادی، به دست‌کم ۴۰۲ نفر رسید. ۱۱ شهروند افغانستانی در بین اعدام‌شدگان این ماه بودند. اتهام ۵۰ تن از اعدام‌شدگان قتل عمد و ۴۶ تن مربوط به مواد مخدر بود. پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری، اجرای احکام اعدام شدت بیشتری گرفته‌است.

سازمان حقوق بشر ایران بار دیگر خواهان واکنش جامعه جهانی نسبت به موج اعدام‌ها در ایران شده است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، گفت: «اعدام دست‌کم صدنفر فقط در یک‌ماه باید واکنش قوی جامعه جهانی را در بر داشته‌ باشد. قربانیان ماشین اعدام جمهوری اسلامی ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند که بدون دادرسی عادلانه با هدف ایجاد ترس در جامعه کشته می‌شوند. مردم، نهادهای مدافع حقوق بشر و جامعه‌جهانی باید با کارزار‌های اعتراضی، محکومیت و فشار سیاسی، هزینه را برای حکومت بالا ببرند.» 

اعدام‌های ماه اوت  ۲۰۲۴ در یک نگاه:

  • دستکم ۱۰۰ نفر در ماه اوت  ۲۰۲۴ اعدام شدند
  • ۴۶ تن با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر اعدام شدند
  • اتهام ۵۰ تن قتل عمد بود
  • ۳ تن با اتهام تجاوز به عنف اعدام شدند
  • یک مرد با اتهام امنیتی محاربه اعدام شد
  • رضا رسایی، معترض بازداشت شده کرد در میان اعدام شدگان بود
  • از مجموع ۱۰۰ اعدام ثبت شده ، تنها شش مورد (شش درصد) را رسانه‌های رسمی اعلام کردند
  • هشت شهروند بلوچ و نه شهروند کرد در میان اعدام‌شدگان بودند
  • ۱۱ شهروند افغان و یک شهروند عراقی در این مدت اعدام شدند
  • یک تن در ملاءعام اعدام شد

بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر ایران، در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۴، دست‌کم ۴۰۲ تن در ایران اعدام شدند. این میزان اعدام، کاهش ۲۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۵۰۰ نفر اعدام شده بودند. دلیل این کاهش بخاطر رویدادهایی مثل انتخابات مجلس، دو دور انتخابات ریاست جمهوری و مرگ ابراهیم رئیسی ارزیابی شده‌است. پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری، همانطور که سازمان حقوق‌بشر ایران هشدار داده بود ، اجرای احکام اعدام  شتاب بیشتری گرفت و فقط در ماه اوت دستکم ۱۰۰ نفر اعدام شدند.

در میان اعدام شدگان ماه اوت، دست‌کم ۴۶ نفر با اتهامات مربوط به «مواد مخدر»، ۵۰ تن با اتهام «قتل عمد»، ۱ تن با اتهام محاربه و ۳ تن با اتهام «تجاوز  به عنف» اعدام شدند.

معترض کرد، رضا رسایی که در اعتراضات ۱۴۰۱ دستگیر شده‌بود بدون دادرسی عادلانه و برای اعترافاتی که تحت شکنجه اخذ شده بود و تنها بر اساس علم قاضی به اعدام محکوم شده بود.  همچنین برای اولین بار پس از ۸ ماه یک نفر در ملاء عام اعدام شد.

اعدام شهروندان افغانستانی پس از روی کار آمدن حکومت طالبان رشد بیشتری داشته است. در سال ۲۰۲۲، ۱۶ شهروند افغان ازجمله یک کودک-مجرم و یک زن اعدام شدند. در سال ۲۰۲۳ نیز ۲۵ شهروند افغان در ایران اعدام شدند. این روند امسال شتاب بیشتری به خود گرفت و در هشت ماه نخست سال جاری میلادی دستکم ۳۱ شهروند افغانستانی در ایران اعدام شدند که احکام  نفرشان ۱۱ در ماه اوت اجرا شد.