سوء قصد علیه دونالد ترامپ؛ ضارب کشته و شناسایی شد؛ جمهوری‌خواهان دموکرات‌ها را متهم کردند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا روز شنبه ۱۳ ژوئیه در جریان گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا مورد اصابت گلوله قرار گرفت. ضارب و یکی از مردم عادی کشته و دو نفر دیگر هم زخمی شدند. مقامات ارشد حزب جمهوری‌خواه، دموکرات‌ها و به ویژه رئیس جمهور بایدن را به دامن زدن به جو تنش که منجر به حمله شد، متهم می‌کنند.

محافظان رئیس جمهور سابق ایالات متحده در حال خارج کردن او از محل تجمع بعد از تیراندازی در گردهمایی انتخاباتی ترامپ، پنسیلوانیا، ایالات متحده، ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۴.
محافظان رئیس جمهور سابق ایالات متحده در حال خارج کردن او از محل تجمع بعد از تیراندازی در گردهمایی انتخاباتی ترامپ، پنسیلوانیا، ایالات متحده، ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۴. REUTERS – Brendan McDermid

آنچه تا کنون در مورد سوء قصد به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده در جریان تیراندازی در گردهمایی انتخاباتی او در باتلر در ایالت پنسیلوانیا می‌دانیم:

دونالد ترامپ ۷۸ ساله روز شنبه حوالی ساعت ۱۸ به وقت محلی در جریان آخرین گردهمایی انتخاباتی خود پیش از کنوانسیون جمهوری‌خواهان هدف تیراندازی قرار گرفت و از ناحیه گوش راست زخمی شد.

چند ثانیه بعد از تیراندازی، ترامپ توسط محافظان خود از محل حادثه دور شد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی، اف.بی.آی مظنون این تیراندازی را که پس سوء قصد به جان ترامپ کشته شده بود، شناسایی کرده است. نام عامل تیراندازی توماس متیو کروکس نام دارد. این مظنون ۲۰ ساله که توسط پلیس کشته شد، بنا بر گزارش‌ها اهل بتل پارک واقع در پنسیلوانیا و در ۷۰ کیلومتری شمال باتلر، محل گردهمایی نامزد جمهوری خواه است.

گفته می‌شود جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و رقیب اصلی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به دنبال این حادثه تلفنی با او گفتگو کرده است. هرچند بایدن و بسیاری از رهبران سیاسی آمریکایی و خارجی تیراندازی به دونالد ترامپ را محکوم کرده‌اند، چندین نماینده جمهوریخواه بلافاصله رئیس جمهوری دموکرات را متهم کردند. دیوید تامسون، خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه در میامی گزارش داد که برای بسیاری از نزدیکان دونالد ترامپ، شکی نیست که این دموکرات‌ها بودند که تیرانداز را به اقدام تحریک کردند.

از نظر جی.دی.ونس، سناتور ایالت اوهایو که به عنوان معاون ترامپ معرفی می‌شود، این لفاظی‌های جو بایدن بود که «مستقیماً منجر به این سوءقصد شد، زیرا ترامپ را یک فاشیست معرفی می‌کند که باید به هر قیمتی متوقف شود. »

مایک کالینز، نماینده مجلس نمایندگان فراتر رفت و نوشت: «جو بایدن دستورات را ارسال کرده است».

گرگ ابوت، فرماندار تگزاس گفت: آن‌ها سعی کردند او را به زندان بیاندازند. سعی کردند او را بکشند. فایده ندارد، او شکست ناپذیر است.

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی که اخیراً از کارزار انتخاباتی نامزد جمهوری خواه حمایت مالی کرده است، اعلام کرد که کاملاً از رئیس جمهور ترامپ «حمایت» و برای او «آرزوی بهبودی سریع» می‌کند. او در پیام خود در شبکه اجتماعی ایکس که خود او مالک آن است، افزود: «بی‌کفایتی شدید یا عمدی بوده است». ماسک در نهایت خواستار استعفای مسئولین سرویس مخفی شد.

همچنین بخوانیدبلومبرگ: ایلان ماسک کمک مالی قابل توجهی به کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ کرده است

کریس لاسیویتا، هماهنگ کننده کارزار دونالد ترامپ در پیامی در ایکس نوشت: «فعالان جناح چپ، حامیان دموکرات و حتی جو بایدن اظهارات نفرت انگیزی درباره تیراندازی به دونالد ترامپ کرده‌اند، وقت آن رسیده است که آن‌ها مورد بازخواست قرار گیرند.» به گفته او بهترین راه برای این کار «صندوق رای» است. او سپس این پیام خود را از حساب کاربری‌اش پاک کرد.

دیوید اکسلرود، مشاور سابق اوباما معتقد است که باید مراقب تحلیل‌های عجولانه بود. او یادآور شد که در سال ۱۹۸۱ رونالد ریگان نیز هدف تیراندازی قرار گرفت و ضارب «یک مرد جوان آشفته» بود «که می‌خواست یک ستاره سینما را تحت تاثیر قرار دهد».