چند ساعت پیش، در مراسم «تنفیذ» که در محضر «ملوکانه» انجام شد، اعلیحضرت همایونی امام خامنه ای به پزشکیان اجازه فرمودند که برای مدت چهار سال تدارکاتچی ایشان بشود.

خامنه ای بعد از هندوانه زیر بغل جراح نظام گذاشتن که « بیانات رئیس جمهور متقن و عمیق و حاکی از پایبندی به مبانی حقیقی مردم سالاری اسلامی است…. » و او را چه و چه و چه و «دانشمند» خواند،  به چند نکته اشاره داشت تا خدای نکرده امر بر رئیس جدید جمهوری اسلامی مشتبه نشده و از همین لحظه بفهمد هدف و راهبرد چه باید باشد. نخست اینکه الویت برخلاف تمام وعده و وعید های مسعود جراح «سیاست» نیست بلکه «امروز اولویت با مسائل اقتصادی است…..» و دیگر اینکه «تعامل» با غرب و «مذاکره» خوبست، اما «ارتباط مستحکم با کشورهایی است که در شرایط دشوار به ما کمک کردند…» و «نگاه راهبردی به شرق» است.

پزشکیان که در همین نظام نان و نمک خورده و از جنس همین هائی که در مراسم شرکت کرده بودند، است با وقاحت آخوندی حرفهای خامنه ای را نادیده گرفته و ساز خودش را کوک کرد. اول از همه با یک تودهنی به خامنه ای می فهماند که حدّش را بشناسد « مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد…» و برای اینکه بعدا کسی به او گیر ندهد که بیشتر از گلیمش قدم برداشته دائما به علی و مالک اشتر اشاره می کند که (مثلا) اگر حرفهای او عیب دارد، حرفهای مولا علی هم معیوب است (استغفرلله). در عین حال، و بنا به سیاست گام به گامی که انتخاب کرده، یکی به نعل می زند و یکی به میخ (مثلا خامنه ای خر است و نمی فهمد) که « تعهد به چشم اندازی است که مقام معظم رهبری تعیین فرمودند، سیاست‌های کلی است که ایشان ابلاغ فرمودند…» ولی دوباره برمی گردد به همان نقطه اول که علی به مالک اشتر گفته « در مقابل مردم نایست…» و برای اینکه از همین لحظه اول کار به کسانیکه کمین کرده اند تا چوب لای چرخ دولتش بگذارند تأکید می کند که به دنبال « دولت وفاق ملی…» است و آنها را هم به بازی می گیرد. و بالاخره به مردمی که با رأی ندادن، کلیت نظام را تحریم کرده اند دلجویانه می گوید « زمان پاسخگویی به آن از امروز آغاز می‌شود…. آزادی‌های مشروع، عدالت اجتماعی، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی… ».

واقعیت اینست که پزشکیان و دولتش هیچ «غلطی نمی توانند بکنند» چرا که خمینی، مسوول تمامی جنایات در نزدیک به 50 سال گذشته، یکبار گفت و نظام هم آنرا در دوران بازرگان و بنی صدر، حلقه گوشش کرد که «رهبر» «تو دهن اون دولتی می زند» که نخواهد به رهنمودهای «رهبر» گوش دهد.

در عین حال، نباید پیش قضاوتی کرد، شاید جراح نظام به راستی آمده که با جراحی، هم نظام و هم کشور را نجات دهد، به همین خاطر است که می گوید «پاسخگو» و به دنبال «دولت وفاق ملی» است. اگر چنین است و واقعا به «عدل علی» (نمی دانم یعنی چه) باور دارد، پیشنهاد می کنم که اول از همه دولت وفاق ملی متشکل از سیاستمدارانی که اکثریت مردم از «خط سیاسی» آنها حمایت کرده و انتخابات را تحریم کردند، باشد. دیگر اینکه اگر به راستی می خواهد مالک اشتر این دوران بشود (راستش بازهم نمی فهمم یعنی چه) و «جلوی مردم نایستد» بسم الله، اول از همه و قبل از هرچیز تمامی احکام اعدام را لغو کند، گام بعدی (فوری و همزمان) کلیه زندانیان سیاسی را آزاد کند تا آزادشدگان بتوانند بر مبنای « آزادی‌های مشروع، عدالت اجتماعی، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی » مخالفت خود را در پلاتفورم های عمومی بیان کنند. دیگر اینکه «پونس» ها را از روی روسری های زنان برداشته، و اجازه دهند تا زنان و دختران عفیف و محجب ایرانی، خود تصمیم بگیرند که به نظر آنها حجب و عفت به چه معنائی، و پوشش درست چه می تواند باشد.

این حداقل گامیست که مشخص می کند جناب جراح آمده تا خلق را از شرّ بی عدالتی نجات دهد یا بی عدالتی را از شرّ شورش های خلق نجات دهد.

شخصا چشمم آب نمی خورد که جراح نظام بتواند «غلطی» بکند.

علی ناظر
7 مرداد 1403
28 ژوئیه 2024