ا. م. شیری- نکتۀ مهم این است که ترور اسماعیل هنیه بدست جنایتکاران قوم جهود در تهران بدون کمک و همدستی رژیم تروریستی آمریکا و عوامل داخلی امکان نداشت. این اقدام تروریستی بار دیگر ثابت کرد که رژیم‌های به اصطلاح «دموکرات» غربی، بویژه رژیم‌های آنگلوساکسونی تروریسم را از دهه‌ها و شاید هم صده‌ها قبل به سطح سیاست رسمی خود ارتقاء داده‌اند. مقابله با تروریسم دولتی نیازمند بسیج نیروهای مقاومت جهانی است…

آنچه در مورد ترور رئیس دفتر سیاسی حماس معلوم است، این است که «به تشدید بیشتر تنش‌ها منجر خواهد شد».

حماس اعلام کرد که قصد دارد به قتل رئیس دفتر سیاسی این جنبش پاسخ دهد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در شب ٣١ ژوئیه در محل اقامت خود در تهران کشته شد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، ضربۀ مهلک به هنیه حدود ساعت دو بامداد به وقت محلی زده شد و محافظ او نیز به همراه وی کشته شد. هنیه پیش از قتل در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران شرکت کرده بود. در همین حال، وزارت خارجۀ روسیه این حادثه را یک قتل سیاسی غیرقابل قبول خواند و اظهار عقیده کرد که به تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه منجر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در حمله به محل سکونتش در تهران، پایتخت ایران کشته شد.

در این گزارش همچنین آمده است که یکی از محافظان وی به همراه هانیه کشته شد. لازم به ذکر است که این حمله پس از شرکت هنیه در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران انجام شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محل سکونت هنیه در شب ٣١ ژوئیه حوالی ساعت ٢ به وقت محلی مورد حمله قرار گرفت.

نمایندۀ حماس به ریانووستی [آژانس خبری روسیه] گفت که این جنبش به قتل هنیه پاسخ خواهد داد.

یوسف حمدان، نمایندۀ این سازمان در الجزایر به این خبرگزاری گفت: «مرگ قهرمان اسماعیل هنیه پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران تأثیری بر تصمیمات رهبری (حماس) و ساختارهای آن نخواهد داشت. اسرائیل تاوان این جنایت و تمام جنایات علیه مردم ما را خواهد پرداخت».

علاوه بر این، محمود طاها، نمایندۀ حماس در لبنان به ریانووستی گفت که این جنبش اسرائیل و دولت آمریکا را مسئول ترور هنیه می‌داند.

خبرگزاری الحدث به نقل از پیام موسی ابومرزوق، معاون دفتر سیاسی جنبش حماس، گفت که قتل اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس بی پاسخ نخواهد ماند.

در همین حال، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، ابراز عقیده کرد که مرگ اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، «پیوند عمیق و ناگسستنی» ایران و فلسطین را تقویت خواهد کرد.

همانطور که امیرحسین قاضی‌زادۀ هاشمی، معاون رئیس جمهور اسبق ایران اظهار داشت، که فلسطینی‌ها کاملاً حق دارند سازمان‌دهندگان قتل رئیس دفتر سیاسی حماس را «مجازات» کنند. وی افزود: حق مسلم جبهه مقاومت این است که هر چه زودتر ابعاد این جنایت را روشن کند و عاملان آن را مجازات کند.

وزارت خارجۀ ترکیه اعلام کرد که آنکارا کشته شدن هنیه را محکوم می‌کند و از جامعۀ بین‌المللی می‌خواهد قبل از اینکه درگیری منطقه‌ای شود، تل‌آویو را متوقف کند.

در بیانیۀ وزارت خارجۀ ترکیه که توسط ریانووستی منتشر شد، آمده است: «ما قتل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را محکوم می‌کنیم… این گواه دیگری بر این است که دولت نتانیاهو برای صلح تلاش نمی‌کند».

محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین، قتل رئیس دفتر سیاسی حماس را محکوم کرد و این حادثه را اقدامی بزدلانه و تحولی خطرناک خواند.

در همین حال، جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد که قصد دارد در متن کشته شدن هنیه به مبارزه با اسرائیل در همۀ جبهه‌ها ادامه دهد. در بخشی از بیانیۀ این جنبش که توسط ریانووستی منتشر شده، آمده است: «مرگ هنیه به مبارزان نیرو می‌بخشد. مقاومت در همۀ جبهه‌ها، حتی با استقامت بیشتر به مبارزه و تقویت عزم خود برای مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی ادامه خواهد داد».

حوثی‌های یمن نیز به نوبۀ خودۀ کشتن هنیه را «جنایت تروریستی نفرت‌انگیز» خواندند.

وزارت امور خارجۀ چین ابراز عقیده کرد که قتل رئیس دفتر سیاسی حماس می‌تواند به بی‌ثباتی بیشتر در منطقه منجر شود. این را لین جیان نمایندۀ رسمی وزارت خارجۀ چین بیان کرد. ریانووستی به نقل از وی نوشت: «ما به این حادثه توجه بیشتری می‌کنیم. ما به شدت با قتل مخالفیم و آن را محکوم می‌کنیم و همچنین عمیقا نگران هستیم که این حادثه به بی‌ثباتی بیشتر در منطقه منجر شود».

به گفتۀ میخائیل باگدانوف، معاون وزیر امور خارجۀ فدراسیون روسیه، مسکو قتل رئیس دفتر سیاسی حماس را کاملا غیرقابل قبول خواند. ریانووستی به نقل از سخنان او نوشت: «همۀ این‌ها بسیار ناگوار است. این، یک قتل سیاسی کاملا غیرقابل قبول است و به تشدید بیشتر تنش‌ها خواهد انجامید».

باگدانوف ابراز عقیده کرد که آنچه اتفاق افتاد، تأثیر بسیار منفی بر مذاکرات غزه در دوحه خواهد داشت.

نقل از: ریانوستی

https://eb1384.wordpress.com/2024/08/01/

١١ مرداد- اسد ١۴٠٣