۱ ساعت پیش

با گذشت چند روز از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، انتشار گزارش‌ها و اظهار نظرهای متفاوت درباره چگونگی کشته شدن او ادامه دارد و یک روزنامه آمریکایی از بازداشت‌ چندین نفر در تهران خبر داده است.

اسماعیل هنیه، از رهبران حماس، گروهی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود، برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید ایران به تهران سفر کرده بود.

بنا بر اعلام سپاه پاسداران، «اصابت پرتابه‌ای از هوا» به محل اقامت اسماعیل هنیه، منجر به کشته شدن او و یکی از محافظانش شد، روایتی که برخی منابع در گفت‌وگو با رسانه‌های بین‌المللی آن را رد کرده‌اند.

بازداشت‌ها در تهران

روزنامه نیویورک‌تایمز روز شنبه ۱۳ مرداد در گزارشی به نقل از دو منبع ایرانی خبر داد که در مهمانخانه نظامی در تهران که اسماعیل هنیه در آن کشته شد بیش از ۲۰ نفر که برخی از آنها افراد سطح بالا هستند بازداشت شده‌اند.

به نوشته این روزنامه، بیش از ۲۰ فرد بازداشت‌شده از جمله شامل افسران ارشد اطلاعاتی، مقام‌های نظامی، و کارکنان شاغل در این مهمانخانه بوده‌اند.

بنا بر این گزارش، پس از انفجار بامداد چهارشنبه ماموران امنیتی با یورش به این اقامتگاه تلفن‌های همراه و وسایل الکترونیکی تمامی کارکنان را توقیف کرده و عده‌ای را نیز بازداشت کردند.

نیویورک‌تایمز همچنین از بازجویی شماری از مقام‌های ارشد نظامی و اطلاعاتی که در حفاظت از تهران نقش داشته‌اند خبر داده و به نقل از منابع خود گفته است سپاه پاسداران بر این باور است که اعضای تیم موساد هنوز در داخل ایران هستند.

ادامه گزارش‌ها درباره چگونگی انجام ترور

همزمان یک مقام حماس روایت جمهوری اسلامی درباره کشته شدن اسماعیل هنیه با استفاده از «پرتابه» را تکرار کرد و گزارش‌های بیشتری درباره ترور او از طریق بمب جاسازی شده در محل اقامتش منتشر شده است.

بر اساس گزارشی که روز شنبه ۱۳ مرداد در روزنامه بریتانیایی تلگراف منتشر شد، دو «مقام سپاه پاسداران» در گفت‌وگو با این روزنامه مدعی شده‌اند «افراد ایرانی» که موساد آنها را استخدام کرده بود این بمب را در اتاق محل اقامت اسماعیل هنیه کار گذاشته بودند.

بنا بر ادعای مطرح شده در این روزنامه، این طرح ابتدا قرار بود خرداد امسال هنگام حضور هنیه در تهران برای مراسم خاکسپاری ابراهیم رئیسی انجام شود اما احتمالاً به دلیل تعداد زیاد افراد، عملیات متوقف شد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در سال‌های اخیر سفرهای متعددی به ایران داشت و هفته گذشته نیز برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به تهران رفته بود.

روزنامه تلگراف به نقل از این دو مقام سپاه پاسداران گزارش داده است، افراد استخدام شده از سوی موساد پس از جاسازی سه بمب در نقاط مختلف محل اقامت اسماعیل هنیه در تهران، از ایران خارج شدند و بعداً یکی از این بمب‌ها را از بیرون از کشور فعال کردند.

تلگراف به نام این «دو مقام» اشاره نکرده و رادیوفردا هم به طور مستقل نمی‌تواند این گزارش را تأیید کند.

پیش از این نیز برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله نیویورک‌تایمز، اکسیوس، بلومبرگ و سی‌ان‌ان در گزارش‌های جداگانه و به نقل از منابع مختلف کشته شدن اسماعیل هنیه را از راه انفجار بمب در محل اقامتش گزارش کرده بودند.

جنگنده‌های مستقر در عرشه ناو هواپیمابر تئودور روزولت

بیشتر در این باره:

دستور پنتاگون برای جابه‌جایی تجهیزات آمریکا در منطقه و افزایش حمایت از اسرائیل

با این حال رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، از جمله خبرگزاری فارس، بلافاصله این موضوع را رد کردند و مدعی شدند که انگیزه طرح آن در رسانه‌ها کمک به اسرائیل و «پیشگیری از تبعات» بعدی بوده است.

در همین حال خالد قدومی، نماینده گروه افراطی حماس در تهران، روایت ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی را تکرار کرد و گفت ساختمانی که اسماعیل هنیه و خود او در آن حضور داشتند با پرتابه‌ای انفجاری مورد اصابت قرار گرفت.

این مقام حماس در گفت‌وگویی که روز جمعه در وبسایت العربی الجدید منتشر شد، ضمن شرح برنامه روزانهٔ اسماعیل هنیه در تهران گفت که «انفجار شدید» ساعت ۱:۳۷ بامداد چهارشنبه روی داد.

خالد قدومی در عین حال اظهار نظرهای مطرح شده در تلویزیون جمهوری اسلامی را که از احتمال نرم‌افزار جاسوسی بر روی گوشی تلفن همراه اسماعیل هنیه خبر داده بودند به شدت انتقاد کرد و آن را «مایهٔ تعجب» خواند.

تلویزیون جمهوری اسلامی پس از آن روز جمعه اعلام کرد که اظهار نظرهای مطرح شده در این رسانه «نظرات شخصی» بوده و مراجع رسمی هنوز اطلاعات بیشتری در اختیار صدا و سیما قرار نداده‌اند.

مقام‌های اسرائیل تاکنون به طور رسمی حاضر به تایید یا تکذیب دست داشتن این کشور در کشته شدن اسماعیل هنیه نشده‌اند؛ با این حال دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در یک اظهار نظر کوتاه گفت که ارتش در طول سه‌شنبه‌شب جز عملیاتی که به کشته شدن فؤاد شکر در جنوب بیروت منجر شد، هیچ حمله هوایی دیگری، موشکی یا پهپادی، در خاورمیانه نداشته است.

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران و یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در جنوب بیروت، مقام‌های جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان گفته‌اند از اسرائیل انتقام خواهند گرفت.

منابع: نیویورک تایمز، تلگراف، العربی الجدید، رادیوفردا/ ح. ج./ ف. دو.