افغانستان با همکاری چین استخراج مس از دومین معدن بزرگ جهان را آغاز می‌کند

افغانستان و چین روز چهارشنبه ۳ مرداد/اسد به صورت رسمی پروژه بزرگ استخراج مس را از دومین معدن بزرگ شناخته شده در جهان، در نزدیکی کابل آغاز کردند. بهره‌برداری از این معدن از سال ۲۰۰۸ به دلیل جنگ و نا امنی در افغانستان متوقف شده بود.

 نمای کلی از دره مس‌عینک در جنوب شرقی کابل، ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱.
نمای کلی از دره مس‌عینک در جنوب شرقی کابل، ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱. © AP – Ahmad Halabisaz

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میزان ذخایر معدنی مس‌عینک در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی کابل، ۱۱.۵ میلیون تن تخمین زده شده است. سنگ معدنی مس تقاضای بالایی دارد و قیمت‌های جهانی آن به طور مداوم در حال افزایش است.

شرکت دولتی چینی «گروه متالورژی چین» در سال ۲۰۰۸ و در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی، حق بهره‌برداری از این ذخایر را به مبلغ سه میلیارد دلار به دست آورد.

روز چهارشنبه، مقامات طالبان و دیپلمات‌ها و بازرگانان چینی در مراسم آغاز ساخت یک جاده ۹ کیلومتری به معدن مس می‌رسد، شرکت کردند.

عبدالغنی برادر معاون نخست وزیر افغانستان در امور اقتصادی در این مراسم رسمی که همراه با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد، گفت: «کارهای [عمرانی] سریع باید زمان از دست رفته در راه اندازی پروژه را جبران کند.»

به نوشته خبرگزاری فرانسه، مقامات افغانستانی گفته‌اند که حداقل دو سال طول می کشد تا استخراج سنگ معدن آغاز شود. انتظار می‌رود جاده‌ای که ساخت آن روز چهارشنبه آغاز شد، تا اوایل سال ۲۰۲۵ تکمیل شود.

این عکس که در تاریخ ۱۲ اکتبر ۲۰۱۰ گرفته شده، مجسمه‌های باستانی بودا را در داخل معبدی در منطقه مس‌عینک نشان می‌دهد.
این عکس که در تاریخ ۱۲ اکتبر ۲۰۱۰ گرفته شده، مجسمه‌های باستانی بودا را در داخل معبدی در منطقه مس‌عینک نشان می‌دهد. ASSOCIATED PRESS – Dusan Vranic

این پروژه به دلیل جنگ بین طالبان و نیروهای ناتو و همچنین کشف یک سایت باستانی بودایی ارزشمند در این محل مختل شده بود. مقامات طالبان در پی بازگشت به قدرت در سال ۲۰۲۱، متعهد شده‌اند از این مکان تاریخی محافظت کنند.

همچنین بخوانیدبیست سال بعد از انهدام، بودای بامیان به صورت مجازی بازسازی شد

پکن پیش از این هم از همکاری اقتصادی با طالبان در بخش‌های دیگر خبر داده بود. در اوایل سال گذشته میلادی، چین یک قرار داد استخراج نفت به ارزش ۵۴۰ میلیون دلار با مقامات این گروه امضا کرده بود.