حدود صد هواپیمای جنگندۀ نیروی هوایی اسرائیل در عملیاتی پیشگیرانه هزاران پرتابگر موشک حزب‌الله را در جنوب لبنان بمباران و منهدم کردند. سخنگوی ارتش اسرائیل با اعلام این خبر افزود که اغلب این پرتابه‌ها شمال اسرائیل و بعضاً مرکز این کشور را نشانه گرفته بودند. ارتش اسرائیل همچنین گفته است که در این عملیات بیش از چهل منطقۀ پرتاب راکت و موشک هدف حمله قرار گرفتند.

به گزارش نیویورک تایمز حملۀ پیشگیرانۀ اسرائیل علیه حزب الله عملیات قریب الوقوع این گروه علیه تل آویو را خنثی کرده است. همین منبع به نقل از یک منبع اطلاعاتی غربی نوشت که اسرائیل همۀ پرتابگرهایی را که حزب الله قصد داشت سحرگاه امروز علیه اسرائیل به کار بگیرد منهدم ساخت.

به گفتۀ منابع اطلاعاتی در اسرائیل، حزب الله قصد داشت ساعت پنج صبح امروز حملات گستردۀ موشکی و پهپادی را علیه این کشور انجام بدهد و همین باعث شد که مقامات اسرائیل موافقت خود را با حمله‌ای پیشگیرانه علیه تأسیسات نظامی حزب الله اعلام کنند. به گفتۀ منابع امنیتی اسرائیل، حزب الله لبنان در نظر داشت با شلیک هزاران پرتابه صدها هدف نظامی و راهبردی اسرائیل از جمله فرودگاه بن گورین را هدف حمله قرار بدهد.

ارتش اسرائیل همچنین گفته است که طرح های عملیاتی دیگری نیز در دست دارد که پس از تأئید مقامات سیاسی کشور به اجرا گذاشته خواهند شد. همین منبع افزوده است که حزب الله هم اکنون سرگرم بررسی اوضاع و نتایج حملۀ پیشگیرانۀ اسرائیل است.

دولت اسرائیل گفته است که به تنهایی عملیات پیشگیرانه علیه حزب الله را انجام داده، اما، این عملیات با هماهنگی کامل با دولت آمریکا صورت گرفته‌ است.

وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین، در گفتگوی تلفنی با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت بار دیگر تأکید کرد که آمریکا از اسرائیل در مقابل حملات ایران و نیروهای نیابتی اش در منطقه دفاع می‌کند. ایسرائیل کاتس، وزیر امور خارجۀ اسرائیل، با انتشار بیانیه ای خواستار همبستگی بین المللی با اسرائیل در وضعیت بحرانی حاضر شد. او همچنین بر ضرورت حمایت بین المللی از اسرائیل ، حق این کشور در دفاع از خود، در مقابل “محور شرارت ایران” تأکید کرد.

حزب الله لبنان نیز با انتشار بیانیه‌ای “مرحلۀ نخست” حملۀ خود به اسرائیل را به خونخواهی  فواد شکر فرماندۀ نظامی این گروه در جنوب بیروت موفقیت آمیز خواند. در این بیانیه حزب الله اعلام کرد که ۳٢٠ موشک و پهپاد را به روی اسرائیل پرتاب کرده و عملیات این گروه برای امروز یکشنبه بیست و پنجم اوت پایان یافته است.

در پی حملات پیشگیرانۀ اسرائیل علیه حزب‌الله، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت : هر کس بخواهد به ما ضربه بزند، به او ضربه خواهیم زد. وزارت دفاع اسرائیل به مدت دو روز در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده است.